V tejto sérii článkov sa zameriavame na porekadlá o šógi. Porekadlá sú krátke múdrosti zhrnuté v jednej vete, ktoré zaznamenávajú skúsenosti naučené počas histórie hrania šógi a radia hráčom ako lepšie hrať. Tieto články sú založené na podkladoch zo stránky http://www.shogi.net/kakugen/.
V dnešnom článku si povieme o porekadle „Pešiak pod zlatým generálom je pevnejší ako skala“.
Diagram 1
Doloženie pešiaka do posledného radu (po japonsky そこ歩 – sokofu) je známe obranné tesuji, účinné proti súperovej povýšenej veži vo vlastnom tábore. Pozrite sa na Diagram 1.
Diagram 1 (SFEN=sfen ln1g5/1ks6/1pp6/pl1p5/9/P1P6/1P1PSP3/2KGG4/LN6+r b Pp 2)
Biely práve doložil oštep na políčko 84. Ak kráľova strana nič neurobí, Biely sa chystá práve doloženým oštepom vyhodiť pešiaka na 87. Kráľ zajme povýšený oštep, no potom súperova povýšená veža vyhodí jazdca na 89. Kráľ sa už z tejto šlamastiky nedostane.
Našťastie na ťahu je teraz Čierny. Čiernemu sa ako obrana ponúka doloženie pešiaka na políčko 59. Kráľ je v bezpečí a Biely bude musieť vymyslieť úplne iný útok. Pešiak je totiž krytý zlatým generálom, ten je zas krytý pešiakom.
Prečo porekadlo hovorí o zlatom generálovi?
Niekedy je možné doložiť pešiaka na spodný rad tak, že ho nekryje zlatý generál, ale nejaká figúrka. Na Diagrame 2 sa zameriame na presne takú pozíciu.
Diagram 2 (SFEN=ln1g5/1ks6/1pp6/pl1p5/9/P1P1P4/1P1P1P3/2KGGS3/LN4P1+r w p 1)
Na Diagrame 2 taktiež vidíme pešiaka doloženého do posledného radu, v úmysle chrániť kráľa pred útokom, aký sme popísali pri predošlom diagrame.
V tomto prípade však Biely môže doložiť pešiaka na políčko 38. Preto je táto obrana menej pevná a práve preto porekadlo hovorí o kombinácii pešiaka so zlatým generálom.
Samozrejme na to, aby dokázal Biely preraziť túto obranu, bude musieť zahrať minimálne dva ťahy: Povýšiť pešiaka na 39 a potom stiahnuť povýšeného pešiaka späť na políčko 38.
Na tieto ťahy Čierny nemusí nutne odpovedať a môže zatiaľ využiť čas na svoj vlastný útok.
Doloženie pešiaka na spodný rad je preto veľmi často užitočným obranným tesuji, aj keď ho práve nemôžete doložiť pod zlatého generála. Naučte sa ho využívať aj vo vašich partiách.
Niekedy je zlatý generál podporený pešiakom krehký ako hrad z piesku
Napriek tomu, že doloženie pešiaka pod zlatého generála býva často užitočná obrana, existujú aj prípady, kedy to nie je práve najšťastnejší nápad. Preštudujme si Diagram 3. Diagram 3 ukazuje pozíciu, kde Čierny práve doložil pešiaka na 59.
Diagram 3 (SFEN=9/9/9/9/9/2P6/PPSP5/2G1G4/LNK1P1+r2 w p 2)
Sekvencia ťahov nasledujúca po Diagrame 3:
... P*57
G-68 +Rx59
Bieleho doloženie pešiaka na políčko 57 demonštruje problém so štruktúrou zlatého generála nad pešiakom.
Čierny si nemôže dovoliť zajať práve doloženého pešiaka, pretože keď veža vyhodí pešiaka, vznikla by vidlička medzi kráľom a zlatým generálom. Čiernemu teda nezostáva nič iné, ako uhnúť so zlatým doľava na políčko 68. Bieleho povýšená veža však s radosťou zajme pešiaka na 59 a dá šach. Kráľ musí ustúpiť na políčko 88 a Biely pokračuje v útoku povýšením pešiaka na 58. Biely sa tomuto vývoju na doske teší.
Pozrime sa opäť na Diagram 3 a zamyslime sa znova nad posledným ťahom. Čierny doložil pešiaka na 59, ale táto obrana nefungovala. Správny ťah bol útek kráľa na 88.
Ukážme si ešte jeden typický príklad nesprávneho využitia tesuji sokofu.
Diagram 4 (SFEN=9/9/9/9/9/2P6/PP1P1P3/2GSG4/LN1KP1+r2 w l 2)
Čierny práve doložil pešiaka na políčko 59 v snahe obrániť šach od povýšenej veže. Zahrať tento ťah však bola závažná chyba.
Biely okamžite doloží oštep do piateho stĺpca (napríklad na políčko 51). Keďže Čierny už do piateho stĺpca nemôže doložiť ďalšieho pešiaka, v ďalšom ťahu príde o zlatého generála.
Pred Diagramom 4 mal Čierny miesto doloženia pešiaka pohnúť so strieborným generálom na 59, aby v prípade možného doloženia oštepu na 51 mohol pred zlatého generála doložiť pešiaka.
Dávajte si pozor na súperove doloženia oštepu vždy keď chcete zahrať tesuji sokofu – doložiť pešiaka do posledného radu.
Verím, že sa po tomto článku budete aj vo vašich partiách viac zamýšľať nad tým, kedy a ako využiť túto obrannú techniku.
V predošlých článkoch sme Vás informovali o japonskom amatérskom hráčovi Reovi Koyamovi, ktorý sa momentálne pokúša stať sa profesionálnym hráčom šógi prostredníctvom Mimoriadnej skúšky o status profesionálneho hráča šógi.
V predošlých článkoch sme písali skôr o Koyamových úspechoch, no v dnešnom článku sa žiaľ budeme musieť pozrieť aj na jeho zakopnutie.
Reo Koyama sa snaží stať sa profesionálnym hráčom šógi netradičným spôsobom, čím si získal sympatie mnohých šógi fanúšikov
Podmienky pre prejdenie skúšky
Na to, aby sa Koyama stal profesionálnym hráčom, musí vyhrať 3 z 5tich zápasov proti súčasným profesionálnym hráčom. Každý mesiac sa hrá jedna partia. Doteraz sa Reo Koyama v rámci skúšky stretol s tromi profesionálnymi hráčmi. V prvej partii sa Koyamovi podarilo zvíťaziť nad Kenshim Tokudom, jedným z nádejných mladých talentov.
Koyamovi sa ďalej darilo aj v druhom zápase mimoriadnej skúšky, keď sa stretol s dalším mladým profesionálnym hráčom, Reo Okabe. Aj v tomto zápase dokázal Koyama predviesť svoju silu a zvíťaziť. Zostávalo tak vyhrať už iba jeden zápas.
V treťom kole však prišlo zakopnutie. 20. januára sa Reo Koyama stretol v zápase s Mikiom Kariyamom, ktorý sa momentálne zatiaľ neúspešne snaží prebiť z poslednej C2 ligy do vyššej profesionálnej ligy C1.
Tuhý boj
Mikio Kariyama si na Rea Koyamu pripravil stratégiu využívajúcu hrad Gangi (Snežná strecha). Koyama kontroval svojou vlastnou Snežnou strechou. Tento hrad sa poslednou dobou objavuje v profesionálnych hrách čoraz častejšie.
Reo Koyama (spodná strana) taktiež postavil hrad Gangi. Hrad Gangi sa vyznačuje postavením strieborného generála v 4tom stĺpci, narozdiel od hradu Yagura, v ktorom sa strieborný nachádza v treťom stĺpci
Prvých 50 ťahov bola partia vyrovnaná. V tomto momente sa však zdalo, že Koyama sa rozhodol pre vyčkávaciu taktiku a viackrát pohol svojím zlatým generálom z miesta na miesto. Možno sa tiež chcel dočkať remízy skrz opakovanie tej istej pozície na doske, tzv. sennichite.
Kariyama však na túto hru nepristal a napokon sa rozhodol zahájiť útok v štvrtom stĺpci. Hra pokračovala vyrovnane do 96-teho ťahu. Obaja hráči mali na ruke strelca.
Vačšinou sa hráči snažia držať strelca na ruke až do momentu, kým nevedia nájsť spôsob, akým strelca ľahko povýšiť, prípadne inak rozložiť súperovu obranu.
Koyama doložil svojho strelca mimo súperovho tábora, avšak položil ho na diagonálu na ktorej sa nachádzal aj súperov kráľ. Koyama tak zrejme dúfal, že dokáže využiť tlak na kráľa, aby rozložil súperovu obranu.
Tento plán však zlyhal a Kariyama kúsok po kúsku zvyšoval svoj náskok a už sa ho nepustil. Koyamovi sa nepodarilo rozohrať žiaden zásadnejší protiútok a preto po 165 ťahoch sa jeho vlastný kráľ dostal do beznádejnej sitúcie a Koyama sklonil svoju hlavu a vzdal sa.
Mimoriadna skúška pokračuje
Reo Koyama tak nevyužil svoju šancu a aspoň zatiaľ tak neprešiel skúškou a stále nemá titul profesionálneho hráča. Dobrá správa preňho však je, že keďže sa mu darilo prvé dve hry, má ešte dve šance na dosiahnutie svojho cieľa.
Štvrté kolo mimoriadnej skúšky sa bude hrať 13. februára. Tentokrát bude súperom 23-ročný Tomoki Yokoyama (横山友紀), 4d. Profesionálnym hráčom sa stal na konci roku 2021, hrá v C2 lige a momentálne sa mu žiaľ skôr nedarí.
V aktuálnej sezóne má za sebou 16 prehier a 10 výhier. Napriek tomu, že jeho posledná hra skončila víťazstvom, utrpel predtým sériu porážok.
Tomoki Yokoyama, 4d. Momentálne sa mu skôr nedarí
Koyama aj naďalej ukazuje svoju silu
Napriek malému zakopnutiu v Mimoriadnej skúške o status profesionálneho hráča ukazuje Reo Koyama svoju silu aj naďalej.
V 6-tej kvalifikačnej lige o titul Ryuuou sa mu 30. januára podarilo presvedčivo zdolať Shinga Hirafujiho (平藤 眞吾), 7d, hráča C1 ligy. Súper sa mu vzdal už po 89tich ťahoch.
Shingo Hirafuji, 7d nestačil na Rea Koyamu
Koyama je teda stále vo forme a darí sa mu porážať aj súperov, ktorí sú papierovo silnejší, ako jeho nadchádzajúci súper Yokoyama.
Yokoyama však narozdiel od Koyamu prešiel tvrdým procesom výberu profesionálnych hráčov skrz Shoreikai, kde sa každú sezónu profesionálnym hráčom môžu stať len dvaja najlepší hráči. Rozhodne teda patrí medzi špičku hráčov šógi a bola by chyba ho podceňovať.
Koyamovi však budeme držať palce a o jeho ďalších úspechoch a pádoch vás budeme samozrejme informovať aj naďalej. Aby ste zostali v obraze, nezabudnite odberať našu Facebook stránku a pravidelne navštevovať náš web.
V tejto sérii článkov sa zameriavame na porekadlá o šógi. Porekadlá sú krátke múdrosti zhrnuté v jednej vete, ktoré zaznamenávajú skúsenosti naučené počas histórie hrania šógi a radia hráčom ako lepšie hrať. Tieto články sú založené na podkladoch zo stránky http://www.shogi.net/kakugen/.
V dnešnom článku si povieme o porekadle „Jeden pešiak je hoden tisíc generálov“.
Diagram 1 – ako zaútočiť na hrad Yagura
Je omnoho viac pozícií ako by si jeden myslel, v ktorých pešiak na ruke urobí veľký rozdiel. Pozrite sa na Diagram 1.
Diagram 1. Čierny na ťahu (SFEN=7nl/5bgk1/5g1pp/4ppp2/7NP/4PB3/5P3/7R1/4K3L b P 1)
Biely hráč si postavil hrad Yagura, v ktorom ale chýba strieborný generál. Vďaka tomu, že Čierny má jazdca na políčku 25, je doloženie pešiaka na 33 veľmi efektívny ťah. Teda, za predpokladu, že Čierny má na ruke pešiaka na doloženie. A preto pešiak na ruke môže byť hoden tisíc generálov.
Najpravdepodobnejšie pokračovanie z úvodnej pozície sú nasledovné ťahy: P*33 Nx33 Nx13+ …
Po tom, ako Čierny doložil pešiaka na 33 mohol Biely stiahnuť svojho generála na 31. Tento ťah by však zanechal v Bieleho tábore slabinu. Takže vyhodiť pešiaka na 33 jazdcom (Nx33) je prirodzená reakcia, v snahe zachrániť zlatého generála a zabrániť tak strate materiálu. Všimnite si Čierneho další ťah. Je ním skočenie jazdcom na 13. Žeby skákal jazdec zlým smerom? Nie! Takto je to správne!
Nasleduje … Lx13 P-14 Lx14 Lx14 …
Hraním prirodzených ťahov Čierny prerazí Bieleho obranu v prvom stĺpci.
Ak v Diagrame 1 má Čierny na ruke nie jedného, ale až dvoch pešiakov, Čierny má možnosť hrať nasledovne: P*33, Nx33, Nx33+, G43-33, N*25, G33-43, P*33.
Ak súper postavil hrad Yagura, predtým než skočíte jazdcom na 25, ubezpečte sa, že máte na ruke aspoň jedného pešiaka.
Diagram 2 – známe tesuji
Diagram 2 ukazuje situáciu, keď Biely zajal pešiaka 24, po tom, čo tam Čierny svojho pešiaka úmyselne obetoval. Čierny je na ťahu. Ako bude čierny pokračovať vo svojom útoku na hrad Yaguru, využijúc pritom pešiaka na ruke?
Diagram 2. Čierny na ťahu (SFEN=7nl/5bgk1/5gs1p/4pppp1/8P/4PBP2/5PN2/7R1/4K3L b Pp 2)
Zapamätajte si doloženie pešiaka na políčko 25. Zdvojený pešiak (po japonsky 継ぎ歩 tsugifu, v anglickom preklade sa využíva connecting pawn) je tesuji (technika, šikovná sekvencia ťahov), ktoré sa v tejto pozícii stáva silnou zbraňou. Obzvlášť silná je táto technika vtedy, keď ju aplikujete v stĺpci, v ktorom sa nachádza súperov kráľ.
Zdvojený pešiak je technika, kedy dvakrát po sebe doložíte svojho pešiaka pred toho istého súperovho pešiaka, s úmyslom, aby ste súperovho pešiaka vylákali vpred.
Po tom, ako Čierny doložil pešiaka na 25, Biely nemá na výber než ho zajať. Ak by Biely nezajal pešiaka na 25, sám by stratil svojho pešiaka na políčku 24. Takže Biely pešiaka zajme, následne Čierny môže zajať Bieleho pešiaka skokom jazdca na políčko 25.
Bieleho strieborný generál je pod útokom a tak Biely nemá na výber a musí postúpiť so svojím strieborným generálom na políčko 24. Čierny môže podobne ako pri predošlom diagrame skočiť jazdcom na 13 a povýšiť (Diagram 2a).
Diagram 2a. Biely na ťahu (SFEN=7nl/5bgk1/5g2+N/4ppps1/8P/4PBP2/5P3/7R1/4K3L w 2P2p 7)
1) Ak biely vyhodí povýšeného jazdca oštepom, Čierny zajme strieborného generála na 24 so strelcom. 2) Ak jazdec vyhodí povýšeného jazdca, Čierny opäť môže zajať strelcom strieborného generála. V každom prípade bude Čierny môcť krok po kroku ďalej rozbíjať hrad Yagura. 3) Ak kráľ vyhodí povýšeného jazdca, najsilnejší ťah je doloženie pešiaka pred strieborného na 25 (strieborný nemôže ujsť, pretože tým by otvoril diagonálu medzi strelcom a kráľom). Zapamätajte si, že keď medzi vaším strelcom a súperovým kráľom stojí nejaká súperová figúrka, najsilnejší ťah je zaútočiť na onú zavadzajúcu figúrku. Je to jedna z najzákladnejších techník v šógi.
V Yagura hrách mnoho hráčov hrajúcich za Bieleho radšej miesto zajata pešiaka na 24 pešiakom, ho zajmú strieborným generálom, práve preto, aby sa vyhli tejto technike. Aj to ukazuje, aká silná je technika zdvojeného pešiaka.
Rozbitie hradu Polovičné Mino
Diagram 3. Čierny na ťahu (SFEN=ln1g1R3/1ks6/pppp5/5B3/P8/1PP1P4/9/9/9 b Pp 1)
Kde by ste doložili pešiaka na Diagrame 3 aby ste rozbili hrad Mino?
Správna odpoveď je doložiť pešiaka na 62 (tj pred súperovho zlatého generála). Ak zlatý generál pešiaka zoberie, samozrejme bude zajatý strelcom. Ak zlatý generál ujde na políčko 52, doložený pešiak môže povýšiť na políčku 61.
Najzaujímavejšia reakcia Bieleho však je pohnúť zlatým generálom na 71. Čo potom?
Obeta veže!
Rx71+ Kx71 P-61+
Obeta veže na políčku 71 je rozhodujúci ťah. Biely nemá na výber než povýšenú vežu zajať kráľom. Potom však pešiak povýši na políčku 61 a bez ohľadu na to, čo kráľ spraví, v nasledujúcom ťahu dostane mat. Vyhodí kráľ povýšeného pešiaka na 61? Doložením zlatého generála na 62 dostane mat. Utečie kráľ na políčko 82? Strelec povýši na políčko 71, kráľ utečie na 91, Čierny doloží zlatého generála na políčko 82 a Biely opäť dostane mat.
Ak nemôžete doložiť pešiaka do šiesteho stĺpca, skúste doloženie v piatom stĺpci. Doloženie pešiaka na políčko 52 je taktiež efektívny ťah (Diagram 4).
Diagram 4. Čierny na ťahu (SFEN=ln1g1R3/1ks1P4/pppp5/5B3/P8/1PPP5/9/9/9 w p 1)
Následne hrozíte povýšením pešiaka na 51. Biely stiahne zlatého generála na políčko 71, no Čierny stiahne svojho povýšeného pešiaka späť na 52. Hrad Mino sa čoskoro rozpadne po posunutí povýšeného pešiaka na políčko 62.
Čo ak Biely v pozícii na Diagrame 4 vyhodí zlatým generálom pešiaka? Veža môže povýšiť na políčku 71, krytá strelcom. Kráľ musí ustúpiť, no veža zajme strieborného generála, čím dá Bielemu kráľovi mat.
Ak vám miesto doloženia pešiaka na 52 napadlo doložiť pešiaka na 53, zamyslite sa nad tým, čo by sa stalo, keby Biely odpovedal doložením pešiaka na 51. Doloženie pešiaka na 51 je veľmi silná obrana a sny Čierneho o rozbití hradu Mino by sa zrazu rozplynuli.
Zapamätajte si jednoduchý trik ako rozbiť hrad Mino – zaútočte na zlatého generála na políčku 61.
Doloženie pešiaka na ohniskový bod
Pešiak na ruke dokáže niekedy rozhodnúť celú hru! Pozrite sa na Diagram 5. Čierny vežou zajal pešiaka na 24, na čo Biely odpovedal vežou na políčko 32, čím neúmyselne Čiernemu nahral na smeč.
Diagram 5. Čierny na ťahu (SFEN=ln1g3nl/1ks3rb1/1p1g5/p1ppppsRp/6p2/P1P1PP2P/1P1PS4/1BKGGS3/LN5NL w P2p 1)
Čierny môže doložiť pešiaka na 33. Toto tesuji sa nazýva ohniskový pešiak (po anglicky focal point pawn drop, japonsky 焦点の歩 – shouten no fu).
Toto políčko je chránené až tromi súperovými figúrkami, no ako sa aj sami môžete presvedčiť, Biely tohto pešiaka nemôže len tak zajať žiadnou z týchto troch figúrok!
V každom prípade hrozí strata materiálu. Ak zajme pešiaka jazdec, strieborný generál na políčku 34 už nie je chránený a veža ho môže zajať.
Ak pešiaka na 33 vyhodí strelec, padne jazdec na 21. Ak veža, padne strelec na 22.
Diagram 6 ukazuje ďalšiu pozíciu, kde môžete využiť tesuji ohniskového pešiaka.
Diagram 6. Čierny na ťahu (SFEN=ln1gbr1n1/1ks5l/1p1g5/p1pppsppp/5p3/P1P1P1P1P/1P1PS1N2/1BKGGS1R1/LN6L w Pp 1)
Doloženie pešiaka na políčko 42.
Ak Bieleho strelec zajme pešiaka, preruší tým vplyv veže vo štvrtom stĺpci a Čierneho strelec môže zajať strieborného generála na 44.
Ak zajme pešiaka veža, Čierneho veža môže vyhodiť pešiaka na 24 (strelec ho už nechráni, cestu blokuje Bieleho veža) a v ďalšom ťahu určite povýši.
Ak doložíte pešiaka na políčko, ktoré je chránené viacerými figúrkami, často zajatím tohto pešiaka jedna obranná figúrka blokuje druhú, následkom čoho sa často celá obrana rozloží.
Diagram 7 – devastujúci útok pešiakom
Diagram 7 ukazuje rozohratú partiu statickej veže proti pohyblivej veži. Všimnite si, že Čierny v štvrtom stĺpci nemá pešiaka. Miesto toho ho má na ruke. Tento fakt dáva čiernemu slušnú výhodu a Čierny má teraz príležitosť naplno využiť znenie porekadla opísaného v tomto článku.
Diagram 7. Čierny na ťahu (SFEN=ln1g1r1nl/1ks6/1p1g2bpp/p1pppsp2/5p1P1/P1P1P1P2/1P1PS3P/1BKGGS1R1/LN5NL w P 1)
Ťahy po Diagrame 7: P-24 Px24 P*22
Keďže má Čierny na ruke pešiaka, môže začať útočiť v druhom stĺpci. Najprv obetuje pešiaka na políčku 24. Potom môže do druhého stĺpca doložiť pešiaka z ruky na políčko 22. Ak by pešiaka zajal strelec, Čierny môže vyhodiť pešiaka na 24 vežou. Biely nebude vedieť zabrániť veži povýšiť v ďalšom ťahu.
Ak sa Biely rozhodne neodpovedať na doloženie pešiaka na 22 a zahrá niečo iné, Čierny môže zajať pešiakom jazdca a povýšiť. V ďalšom ťahu hrozí zajatím oštepu.
Ak by aj po Diagrame 7 na posunutie Čierneho pešiaka na 24 Biely reagoval vyhodením pešiaka strelcom, doloženie pešiaka na 22 je stále veľmi dobrý ťah. Jazdec síce môže utiecť na políčko 33, ale Čierny stále môže povýšiť svojho pešiaka. Veža pešiaka nemôže zajať, pretože by strieborný generál na 44 zostal nechránený a Čierny by ho mohol zajať strelcom.
Predpokladajme, že by veža pešiaka nezajala a Biely by hral niekam inam. Kam zahrá Čierny?
Áno, môže zajať oštep, no vrátiť sa s povýšeným pešiakom na 22 a potom na 23 je omnoho devastujúcejšia sekvencia ťahov.
Verím, že teraz je vám už jasnejšie, prečo je pešiak hoden tisícov generálov a línie z tohto článku budú užitočné aj vo vaších hrách.
V októbri sa vo svete profesionálneho šógi udiala kuriózna prehra. Ako sme vás na našom webe informovali už vtedy, japonský profesionálny hráč Amahiko Sato 9 dan kontumačne prehral zápas, po tom, čo omylom nemal nasadené rúško vyše hodiny.
Tým sa však rúšková dráma zďaleka neskončila, pretože Sato sa proti tomuto rozhodnutiu odvolal. Dúfal, že hra, ktorú kontumačne prehral sa bude dať hrať odznova.
Japonská asociácia šógi po niečo vyše dvoch mesiacoch dala tejto malej epizóde definitívnu bodku. Na svojom webe oficiálne informovala o rozhodnutí voči Satovmu odvolaniu. Jej rozhodnutie zrejme Amahika Sata nepotešilo.
Amahiko Sato sa rozhodnutiu Japonskej asociácie šó
Pravidlá japonskej asociácie šógi sú neúprosné
Amahiko Sato koncom októbra kontumačne prehral zápas proti ďalšiemu japonskému profesionálnemu hráčovi, Takuya Nagase-mu 9d, po tom čo vyše hodiny nemal nasadené rúško.
Pravidlá Japonskej asociácie šógi, ktoré boli zavedené v už vo februári 2022 s cieľom zamedziť šíreniu korona vírusu, jasne určujú, že hráči musia mať počas zápasov nasadené rúško po celý čas, s výnimkou dočasného zloženia rúška z tváre napríklad pre účely konzumácie nápojov, či potravín, alebo pokiaľ sa v okolí minimálne 2 metre nenachádza žiadna osoba.
Podľa týchto pravidiel, nedodržanie tejto zásady končí v okamžitú prehru a považuje sa to za rovnaké porušenie pravidiel, ako napríklad doloženie pešiaka do stĺpca, v ktorom už sa jeden nepovýšený pešiak nachádza – tzv. nifu.
Snaha o zvrátenie rozhodnutia
Sato sa snažil protiargumentovať, že pravidlá neuvádzajú, či aj neúmyselné nenosenie rúška sa trestá. Argumentoval, že v japonskom trestnom práve platí princíp, že pokiaľ nie je uvedené inak, trestá sa iba úmyselné porušenie pravidiel.
Okrem toho sa snažil tiež odkazovať na zákonník práce, ktorý uvádza, že zamestnanca je možné potrestať iba po tom, ako bol upozornený, čo sa v tomto prípade údajne nestalo.
Pokušal sa tiež o argumentáciu, že pravidlo o nenosení rúška nie je napísané dostatočne jednoznačne, keďže sa neuvádza či sa trestá aj neúmyselné nosenie rúška, kde je presná hranica medzi dočasným a dlhodobým nenosením rúška a podobne.
Tieto a ďalšie argumenty Sato spísal do odvolania sa voči pôvodnému rozhodnutiu Japonskej asociácie šógi o prehre.
So svojím odvolaním však napokon neuspel.
Finálne rozhodnutie Japonskej asociácie šógi
Japonská asociácia šógi sa, dá sa povedať neprekvapivo, nezhodla s týmito argumentami.
Dva mesiace po obdržaní odvolania, sa asociácia konečne oficiálne vyjadrila a uzavrela tým celú rúškovú drámu. Japonská asociácia šógi si stojí za svojim pôvodným rozhodnutím a ponúka tiež podrobné vysvetlenie, prečo tomu tak je.
Budova Japonskej asociácie šógi v Sendagaya, Tokiu
V prvom rade opätovne odkázala na svoje pravidlá, kde je napísané, že nenosenie rúška okrem výnimočných prípadov znamená automatickú prehru a považuje sa za rovnaké porušenie pravidiel ako nifu.
Asociácia uvádza, že jednoznačne vymedzila, čo sa považuje za dočasné povolené nenosenie rúška. Myslí sa tým predovšetkým dočasné sňatie rúška za účelom konzumácie nápojov, či jedla, alebo možné sňatie rúška v prípade, ak sa v okolí dvoch metrov nenachádza žiadna osoba.
Japonská asociácia šógi teda považuje svoju definíciu za dostatočne jednoznačnú.
Navyše, tieto pravidlá boli všetkým hráčom šógi vopred známe, keďže o tom asociácia informovala osobne, ale tiež emailom a informovala o tom aj na svojej webovej stránke.
Japonská asociácia šógi sa nedokázala stotožniť s porovnaním týchto pravidiel s japonským trestným poriadkom. Predsa len, pravidlá vnútri asociácie nie sú zákon. Taktiež nesúhlasí s odvolaním sa na zákonník práce. Prehra za nenosenie rúška nie je v ponímaní asociácie trestom zamestnanca – hráčovi napríklad neznížili plat. Asociácia vo svojich pravidlách jasne určuje, že nenosenie rúška sa považuje za poručenie pravidiel hrania šógi. Prehra na nifu sa takisto nepovažuje za potrestanie zamestnanca.
Japonská asociácia šógi tiež upozorňuje, že ako organizácia sponzorovaná rôznymi spoločnosťami a s dosahom na fanúšikov aj deti musí dbať na svoju reputáciu a v čase dnes už ôsmej vlny korona vírusu v Japonsku nemôže len tak rozdávať výnimky pre svoje pravidlá bez dostatočne dobrých dôvodov.
Čo si myslíte o záveroch Japonskej asociácie šógi vy? Bolo jej rozhodnutie podľa vás správne?
V minulom článku sme vás zoznámili s amatérskym hráčom, ktorý má šancu stať sa profesionálnym hráčom, pokiaľ sa mu podarí prejsť Mimoriadnou vstupnou skúškou.
Medzičasom tento hráč stihol odohrať predkolo v turnaji Asahi Cup Shogi Open, v ktorom sa proti sebe môžu stretnúť aj profesionálni hráči s najsilnejšími amatérmi, práve v týchto kvalifikačných predkolách.
9. decembra sa tak proti Koyamovi postavil profesionálny hráč Šóta Čida, 7d. Ten je známy objavením modernej formácie v stratégii Kakugawari koshikake gin – Jedná sa o jednu z variácii otvorenia, v ktorom si obaja hráči hneď na začiatku hry vymenia strelcov.
Šóta Čida ovplyvnil šógi na najvyššej úrovni
Čidova formácia, ktorú objavil vďaka skúmaniu s použitím umelej inteligencie hrajúcej šógi, sa vyznačuje rovnováhou medzi útokom a obranou a preto sa stala populárna a dnes sa v prakticky väčšine hier top profesionálnych hráčov objavuje práve táto formácia. Čida preto vďaka svojmu skúmaniu ovplyvnil šógi na najvyššej úrovni hrania.
Aj v tejto partii obaja hráči využili túto formáciu. Profesionálny hráč Čida však na svojho amatérskeho súpera napokon nestačil.
Mimoriadna vstupná skúška
O pár dní na to – 12. decembra sa už konala druhá partia Mimoriadnej vstupnej skúšky. V tej sa zase Koyama stretol s Reom Okabeom 4d. Aj tentokrát hráči odohrali otvorenie s výmenou strelca, kakugawari koshikake gin.
Reo Okabe vs Reo Koyama
Zdalo sa, že Koyama začal s vyčkávacou stratégiou a hľadal slabé miesto v Okabeovej obrane. V priebehu niekoľkých ťahov však partia prešla do formy, ktorú zvykneme v profesionálnych partiách vídavať len veľmi zriedka. Koyamov kráľ sa postupne presúval doľava, až napokon doprava, súperovi dokonca dovolil povýšiť vežu, no napriek tomu bol už skoro v partii vo výhode práve Koyama, vďaka materiálnej výhode – daň, ktorú Okabe zaplatil, aby povýšil vežu.
To sa však ukázalo ako osudová chyba. Napriek Okabovej snahy chytiť súperovho kráľa, Koyama umne zareagoval na všetky útoky, až sa napokon dočkal príležitosti na protiútok.
Napriek tomu, že Koyamov kráľ sa ocitol takmer osamotený na doske, prekvapivo ho chránila veža, ktorá sa za celú hru neposunula z druhého stĺpca a dosť prekvapivo v tejto partii Koyamova veža neplnila útočnú, ale primárne obrannú funkciu.
Reo Okabe v nádeji, že napokon súperovho kráľa chytí a jeho vlastný je pritom v bezpečí, zahral ťah, ktorý však nebol priamym ohrozením kráľa. Reo Koyama bez váhania okamžite zaútočil na súperovho kráľa. Našiel mat.
Po 111tich ťahoch sa napokon Reo Okabe vzdal.
3. kolo skúšky
Po dvoch víťazstvách je tak Koyama na dobrej ceste stať sa profesionálom. Na to, aby sa mu to podarilo, musí vyhrať už iba jednu partiu. V najhoršom prípade na to bude mať až 3 pokusy.
Ten prvý príde už v januári, kedy sa stretne s ďalším profesionálnym hráčom v C2 lige. Tentokrát Koyamov súper bude 21-ročný Mikio Kariyama, 4d (狩山幹生). Kariyama pochádza z prefektúry Okayama, profesionálnym hráčom sa stal v októbri 2021 a momentálne má vyrovnané skóre 12tich výhier a 12tich prehier v oficiálnych profesionálnych zápasoch.
Mikio Kariyama sa stal profesionálom iba minulý rok
Uvidíme, ako sa bude Kariyamovi dariť v zápase proti Koyamovi, ktorý – ako sa zdá – momentálne valcuje jedného profesionálneho hráča za druhým.
O dalších úspechoch a pádoch Rea Koyamu vás na našom webe budeme informovať, preto nezabudnite pravidelne sledovať náš web a aby ste si boli istí, že vám neujde ani jedna novinka zo sveta šógi, nezabudnite nás likeovať a sledovať na našej Facebook stránke https://www.facebook.com/sogisk.
V pondelok 28. novembra odohral svoj prvý zápas Mimoriadnej vstupnej skúšky na rank profesionála 29-ročný japonský amatérsky hráč šógi, Reo Koyama, amatérsky 5 dan.
Reo Koyama ašpirujúci o status profesionálneho hráča šógi
Na ceste za postom profesionála ho vrátane už odohraného zápasu čaká dokopy 5 zápasov proti profesionálnym hráčom. Pokiaľ sa mu podarí vyhrať v 3 z piatich partií, oficiálne mu bude uznaný status profesionálneho hráča.
Táto Mimoriadna vstupná skúška je však svojim spôsobom historická.
Ako sa stať profíkom
Štandardný spôsob, akým sa hráči šógi stávajú profesionálmi zahŕňa vstup do špeciálnej ligy, tzv. školy šógi Šóreikai.
Podmienky už len na vstup do tejto školy sú prísne a na to, aby ste mali šancu podstúpiť vstupnú talentovú skúšku, musíte byť odporučený nejakým profesionálnym hráčom šógi.
Väčšina „študentov“ Šóreikai sú deti, ktoré do ligy vstupujú v mladom veku. Šóreikai je v skutočnosti systém líg, v ktorej hráči postupne – za predpokladu, že vyhrávajú – šplhajú do vyššej a vyššej ligy. Spolu s tým tiež rastie ich trieda. Najvyššia liga Šóreikai sa tiež prezýva „3.danová liga“, pretože pri dosiahnutí tejto ligy je hráčovi udelený 3. dan.
Na konci polročnej sezóny dvaja najvyššie postavení hráči 3.danovej ligy postúpia na status profesionálneho hráča a je im udelený 4. profesionálny dan. Od tohto momentu majú garantované, že ich trieda už nikdy neklesne na nižšiu úroveň a že Japonská asociácia šógi im bude platiť za hranie šógi, ako regulérnym zamestnancom až do dôchodku.
Kedže jedna sezóna trvá pol roka, ročne sa tak profesionálnymi hráčmi stanú iba 4 hráči a teda spomedzi všetkých amatérskych hráčov tento status dosiahnú naozaj iba tí najlepší z najlepších.
Šóreikai však má vekový limit. Ak sa vám nepodarí stať sa profesionálnym hráčom do dovŕšenia 29. roku, vaše šance stať sa profesionálnym hráčom šógi sa práve výrazne znížili a v minulosti to dokonca znamenalo, že váš sen sa nadobro rozplynul.
Mimoriadna vstupná skúška
V roku 2014 však Japonská asociácia šógi predstavila nový spôsob, ako môžu amatérski hráči obdržať titul profesionála. Je ním Mimoriadna vstupná skúška.
Mimoriadne úspešní amatérski hráči, ktorí sú tak silní, že niekedy dokonca porazia profesionálnych hráčov tak majú možnosť po splnení prísnych vstupných kritérií túto skúšku podstúpiť a stať sa tak profesionálnym hráčom šógi.
Aké su kritéria pre obdržanie možnosti tejto skúšky?
Vyžaduje sa buď prebojovať sa do play-off o pozíciu vyzývateľa nejakého z profesionálnych titulov (o miestenku v play-off vačšiny profesionálnych titulov sa dá zabojovať aj z pozície amatéra, ktorý napríklad vyhral Majstrovstvá sveta amatérov v Japonsku a pod.), alebo 65% úspešnosť zo série 10tich najlepších hier za danú sezónu v týchto oficiálnych zápasoch.
Okrem toho, záujemca o túto skúšku musí vyplatiť registračný poplatok 50 tisíc yenov (v prepočte asi 3500 EUR v čase písania tohto článku).
Po splnení týchto kritérii nasleduje skúška samotná, ktorá pozostáva z 5tich zápasov proti profesionálnym hráčom šógi. Ak sa záujemcovi o status profesionála podarí vyhrať v 3 z týchto zápasov, sám sa stane profesionálnym hráčom šógi.
História uchádzačov o Mimoriadnu vstupnú skúšku
Od roku 2014 splnilo podmienky o uchádzanie sa o Mimoriadnu vstupnú skúšku 6 hráčov, no len štyria sa pokúsili touto cestou stať sa profesionálnym hráčom. Medzi najznámejších patrí Shogo Orita, známy japonský Youtuber, ktorý sa v očiach japonskej šógi verejnosti zviditeľnil svojími videami s naživo komentovanými partiami na platforme Shogi Wars, či Kana Satomi, ženská profesionálna hráčka (ženy majú svoju vlastnú profesionálnu ligu, môžu sa však pokúsiť stať sa profesionálnymi hráčkami v hlavnej lige).
Youtuber Shogo Orita
Kým Shogo Orita a pred ním Kenji Imaizumi dokázali skúšku splniť a stať sa profesionálnymi hráčmi, len pár mesiacov dozadu sa to nepodarilo ženskej profesionálnej hráčke Kana Satomi. Jej skúška bola historická, pretože ak by uspela, stala by sa historicky prvou ženou v hlavnej lige profesionálnych hráčov šógi.
V súčasnosti najlepšia ženská profesionálna hráčka Kana Satomi, neúspešná v ceste za titulom profesionálnej hráčky v hlavnej lige
Históriu píše aj Reo Koyama
Aj táto najnovšia Mimoriadna vstupná skúška je však historická. Kým všetci vyššie menovaní hráči majú spoločné to, že sa dostali do najvyššej, 3. danovej ligy Šóreikai (vrátane Kana Satomi), Reo Koyama je historicky prvý amatérsky hráč šógi, ktorý má šancu stať sa profesionálom a to bez toho, že by niekedy vstúpil do Šóreikai. Ak sa mu skúšku podarí zložiť, stane sa vôbec prvým profesionálnym hráčom šógi, ktorý nikdy nehral v Šóreikai.
Ak to dokáže, bude okamžite inšpiráciou pre nejedného nadšenca tejto hry a vzorovým príkladom toho, že nádej stať sa profesionálom v šógi existuje pre každého nadšenca tejto hry, aj takého, ktorý sa nedostal do Šóreikai.
Vstup správnou nohou
Reo Koyama sa v pondelok 28. novembra 2022 stretol v zápase s 24-ročným profesionálnym hráčom Kenshim Tokudom, 4d. Kenshi Tokuda sa stal profesionálnym hráčom len tento rok, no do sveta profesionálov nastúpil so šnúrou dôležitých víťazstiev. Na amatéra Koyamu však nestačil a prehral. Ukazuje to, že Reo Koyama má veľký potenciál a do Mimoriadnej vstupnej skúšky tak vkročil správnou nohou.
Kenshi Tokuda, čerstvý profesionálny hráč
Zároveň už teraz prekonal vyššie spomínanú Kana Satomi, ktorá pod tlakom zo skúšky prehrala hneď všetky 3 prvé zápasy.
V druhom zápase, ktorý sa odohrá niekedy v decembri (v čase písania článku dátum zatiaľ nie je známy) sa Koyama stretne s ďalším štvrtým danom, jeho súperom sa stane 23-ročný Reo Okabe.
Reo Okabe, súper v druhom kole Mimoriadnej vstupnej skúšky
Na našom webe budeme jeho cestu za postom profesionálneho hráča naďalej pozorne sledovať. Ak chcete byť pritom, nezabudnite náš web aj naďalej pravidelne navštevovať.
Yoshiharu Habu, 9d (52 rokov) je bez pochyby najúspešnejší profesionálny hráč šógi za celú históriu tejto hry.
Za svoju kariéru nazbieral až 99 titulov, teda víťazstiev v najprestížnejších turnajoch šógi, ktoré vyhrajú len tí najlepší z najlepších. V minulosti sa mu tiež podarilo byť držiteľom všetkých titulov v jednej sezóne, čo sa okrem neho ešte nepodarilo nikomu.
Posledné roky však predsa len postupne prichádza čas novej generácie a Habu nielenže už nevyhrával tituly, po sérii bolestivých prehier taktiež vypadol z najvyššej A ligy profesionálnych hráčov to ligy B1. Z tejto ligy nemá šancu v danej sezóne zabojovať o najvyšší titul meijin, ktorý v minulosti získal 9 krát.
Yoshiharu Habu je okrem iného jeden z najlepších japosnkých hráčov klasického šachu
To sa však posledné mesiace začína meniť. Yoshiharu Habu opäť povstal a preukázal svoju silu. V lige o zisk pozície vyzývateľa titulu Oushou sa mu postupne podarilo vyhrať 5 partií za sebou a v ceste mu stál už iba jeden oponent.
Masayuki Toyoshima, 9d (32 rokov), držiteľ šiestich titulov, aktuálne nasadený v najvyššej A lige už 6 rokov po sebe. Predstaviteľ mladej nastupujúcej generácie profesionálnych hráčov šógi. Ten v lige o zisk pozície vyzývateľa titulu Oushou dosiahol 4 výhry a 1 prehru.
Masayuki Toyoshima je jeden zo súčasných top profesionálnych hráčov
V lige, v ktorej sa hrá systémom round-robin (každý proti každému) sa tak stal zápas medzi týmito dvoma hráčmi rozhodujúcim.
Pokiaľ by vyhral Habu, stane sa vyzývateľom o titul Oushou. Pokiaľ by vyhral Toyoshima, muselo by sa ešte odohrať play-off medzi týmito hráčmi.
Práve dnes, 22. novembra sa Toyoshima a Habu stretli v zápase, v ktorom mal Toyoshima jedinú šancu ako zostať v hre o titul, Habu si mohol dovoliť prehrať, pretože prípadná výhra v play-off by mu stále zabezpečila miestenku v zápase o titul.
Habu si pre túto hru vybral v profesionálnych partiách málo hrávanú, no relatívne agresívnu variáciu otvorenia s výmenou strelcou a s útokom jazdca už veľmi skoro v hre.
Agresívna stratégia Jazdec na 45, pozícia z dnešnej hry Yoshiharu Habu – Masayuki Toyoshima. Habu je čierny.
Už veľmi skoro v partii zahral Toyoshima lákavý ťah, ktorý na prvý pohľad láka súpera do pasce.
Ako sa však ukázalo, do pasce spadol Toyoshima, pretože výslednú pozíciu vyhodnotila umelá inteligencia jednoznačne v prospech Yoshiharu Habua.
Masayuki Toyoshima ponúka svojho strieborného generála zdanlivo zadarmo. Ak Habu strieborného zajme, Toyoshima doložením strelca na 2f dá vidličku na vežu a kráľa. Habu však dokáže vežu zachrániť presunom na 3g a Toyoshima tým stratil strieborného generála zadarmo. Habu je preto vo výhodnejšej pozícii.
Od toho momentu už v hre nenastal žiaden zvrat a napriek snahe o útok už nedokázal Toyoshima výsledok hry zmeniť.
Po 117-tich ťahoch sa Toyoshima vzdal a tým pripadla pozícia vyzývateľa o titul Oushou legendárnemu Yoshiharu Habuovi.
V zápase o titul sa stretne s ďalšou hviezdou moderného šógi, len 20 ročný Souta Fujii. Souta Fujii sa preslávil tým, že sa mu podarilo stať profesionálnym hráčom ako historicky úplne najmladšiemu (Mal len 14 rokov). Okrem toho stihol pozbierať rekordy najdlhšej víťaznej šnúry profesionálnych zápasov (29 výhier po sebe) hneď po tom ako sa stal profesionálnym hráčom a stal sa aj historicky najmladším držiteľom nejakého šógi titulu, ako aj mnoho ďalších prekonaných rekordov.
Souta Fujii a Yoshiharu Habu sa už stretli už v piatich oficiálnych zápasoch. Vzájomné skóre je 4:1 v prospech Fujiiho
Fujii je momentálne jednoznačne najsilnejší a vyhráva jeden zápas za druhým. Vo vzájomných zápasoch proti Habuovi na tom stojí taktiež lepšie. Na druhú stranu, Yoshiharu Habu je legenda, historicky jeden z najsilnejších profesionálnych hráčov a posledné mesiace svoju silu dostatočne preukázal výhrou nad viacerými top profesionálnymi hráčmi. Získať 100 titulov je určite silná motivácia!
Nedávno sme vás informovali o kurióznej prehre kvôli rúšku. Amahiko Sato sa dopustil porušenia pravidiel, keď na dlhšiu chvíľu nemal nasadené rúško. Medzičasom sa zistilo, že Sato sa tohto porušenia v zápase dopustil až dvakrát. Jeho súper, Takuya Nagase, počas hry na porušenie upozornil a po debate medzi rozhodcami sa napokon rozhodlo, že Sato kontumačne prehrá zápas.
Dráma však nekončí, pretože Amahiko Sato sa proti tomuto rozhodnutiu odvolal!
Amahiko Sato sa proti rozhodnutiu odvolal
Informoval tak na svojom Twitter kanáli, kde zverejnil celý text svojho odvolania, adresovaný vedeniu Japonskej asociácie šógi.
V texte sa ospravedlňuje všetkým fanúšikom šógi, ako aj svojmu súperovi. Uznáva, že svojim konaním mohol narušiť koncentráciu súpera. Hovorí však, že nešlo o úmyselné porušenie, len sa príliš sústredil na situáciu na doske a na jednoducho rúško zabudol.
Japonskú asociáciu šógi žiada, aby svoje rozhodnutie prehodnotila. Argumentuje, že pravidlá jasne neurčujú, či sa má trestať aj neúmyselné zabudnutie si nasadenia rúška. Odvoláva sa na princípy v japonských zákonoch, v ktorých platí, že pokiaľ nie je uvedené, že sa trestá aj neúmyselné porušenie zákona, tak sa trestá iba úmyselné porušenie.
Krátko po tom, ako Sato kontumačne prehral zápas sa strhla diskusia na internete, kde sa situácia porovnávala s nifu (doloženie dvoch pešiakov do jedného stĺpca). V tomto prípade taktiež hráč, ktorý sa dopustí nifu, okamžite prehral.
V pravidlách Japonskej asociácie šógi sa explicitne nepíše, že sa musí jednať o úmyselné porušenie pravidiel. A nifu je prakticky vždy neúmyselné.
Sato protiargumentuje, že toto porovnanie nie je možné z viacerých dôvodov. Prvý je, že práve z nátury pravidiel šógi, nifu je vždy neúmyselné, preto netreba v pravidlách špecifikovať, či sa trestá úmyselné, alebo neúmyselné nifu.
Druhý z dôvodov je jednoznačnosť porušenia pravidla nifu. Keď nifu nastane, nedá sa pochybovať o tom, že to je porušenie pravidiel, po ktorom sa nedá v hre pokračovať.
V prípade nosenia rúška tak tomu, argumentuje Sato, nie je. Existuje nejednoznačnosť o tom, či sa jednalo o úmyselné, alebo neúmyselné nenosenie rúška, čo to znamená dočasné sňatie rúška, atď. Navyše sa jedná iba o dočasné pravidlo v čase, keď japonská vláda uvoľňuje protipandemické pravidlá.
Sato ďalej argumentuje, že pravidlo bolo zavedené práve s úmyslom zabrániť úmyselnému nenoseniu rúška. V minulosti totiž existovali hráči, ktorí z vlastnej iniciatívy veľmi nechceli na zápasy nosiť rúška a tak museli byť motivovaní takýmto spôsobom.
Vo včerajšom zápase (28. októbra) 81. sezóny 4tého kola turnaja série A sa stretli Takuya Nagase a Amahiko Sato. V tomto zápase sa udiala kuriózna situácia.
Počas dlhého zápasu si na cca pol hodiny Amahiko Sato sňal rúško z tváre. Japonská asociácia šógi od februára zaviedla vrámci prísnych japonských opatrení proti šíreniu korona vírusu pravidlo povinného nosenia rúška počas oficiálnych zápasov.
Amahiko Sato, 9d, ktorý si počas zápasu na dlhšiu chvíľu sňal rúško
V čase keď sa táto na prvý pohľad neškodná udalosť stala, na doske podľa umelej inteligencie vyhrával práve Sato.
Ako si však sňal nachvíľu rúško, jeho súper Nagase upozornil rozhodcov, že Sato sa týmto dopustil porušenia pravidiel.
Rozhodcovia s ním napokon súhlasili a Sato kontumačne prehral zápas z dôvodu pol hodinového nenosenia rúška. Pravidlá v Japonsku ohľadom korona vírusu sú stále neúprosné.
Víťaz zápasu, Takuya Nagase 9d, aktuálny držiteľ titulu Ouza
V tomto článku si predstavíme jedno z najzákladnejších otvorení šógi, alebo tiež Joseki. Je ním otvorenie aigakari.
Útok sa začína jednoduchým posunutím pešiakom pred vežou vpred. Obaja hráči posunú svojimi pešiakmi postupne až do stredu dosky.
Útok hneď od samého začiatku
V tejto pozícií sente – čierny (poznámka: v šógi začína čierny hráč, opačne ako v šachu), hráč ktorý začal hru, môže uvažovať o pohnútí pešiakom vpred.
Gote – biely – druhý hráč v poradí, môže pešiaka zajať.
Veža vyhodí pešiaka.
Následne aj gote vyskúša posunúť pešiaka vpred.
Sente má v tomto bode dve možnosti. Reagovať na protiútok od gote-ho, alebo ignorovať protiútok a pokračovať vo vlastnom útoku. Ukážme si najprv čo sa stane, ak sente bude pokračovať vo vlastnom útoku. Sente doloží pešiaka pred strelca.
Preteky – kto je rýchlejší?
Gote povýši svojho pešiaka v ôsmom stĺpci (pešiak nad vežou), sente môže tiež skúsiť povýšiť svojho pešiaka.
Gote teraz môže zajať povýšeného pešiaka svojim strieborným generálom.
Navyše, ak sente nič neurobí (zahrá zbytočný ťah, napríklad pohne pešiakom v prvom stĺpci), v ďalšom ťahu gote povýšeným pešiakom zajme strelca.
Následne gote môže vyhodiť strieborného generála vežou. Aj sente môže potom vyhodiť strieborného generála, ale gote je vždy o ťah vpred. Navyše, gote má na ruke troch pešiakov a sente iba jedného pešiaka. Čiže gote má viac materiálu a je o ťah rýchlejší. Gote vyhráva.
Vráťme sa k predošlej pozícii.
Ukázali sme si, že ignorovať útok na strelca nie je pre sente-ho dobré. Najlepšia obrana je teda stiahnúť vežu spať do svojho tábora.
V skutočnosti ani táto obrana nepomáha. Gote môže zajať strelca. Sente povýšeného pešiaka môže zajať strieborným generálom. Sente aj gote majú identickú, rovnakú pozíciu na doske. Avšak na ťahu je gote, a navyše gote má na ruke troch pešiakov. Sente iba jedného. Pozícia je preto lepšia pre gote-ho.
Sente miesto toho môže skúsiť zajať povýšeného pešiaka vežou.
Gote vyhodí vežu vežou a sente odpovie vyhodením veže strieborným generálom. Nastane výmena veží. Aj v tejto pozícii platí, že gote má navrch. Gote je na ťahu a navyše má viac pešiakov na ruke.
Gote môže získať viac
Vráťme sa ešte k pozícii, ktorú sme tu už mali.
Predtým sme si ukázali, že povýšený pešiak môže zajať strelca. Gote však má ešte omnoho lepší ťah. Je ním doloženie pešiaka za povýšeného pešiaka.
Sente sa bude brániť pohnutím zlatého generála ku strelcovi.
Aj keď vyhodiť teraz strelca povýšeným pešiakom vyzerá lákavo, omnoho lepší ťah pre gote-ho je vyhodiť zlatého generála!
Strieborný generál zajme povýšeného pešiaka, no gote hneď za tým povýši ďalšieho pešiaka!
Strieborný generál môže síce vyhodiť tohto povýšeného pešiaka, no vzápätí bude zajatý vežou. Gote navyše povýši svoju vežu. Gote má na ruke viac materiálu a povýšenú vežu. Preto je gote vo veľkej výhode.
Sente musí spomaliť
Vráťme sa do skoršej pozície, ktorá túto líniu odštartovala. Sente v nej vyskúšal doložiť pešiaka na strelcovu hlavu.
Ignorovať súperov útok sa nám však neoplatilo. Poďme skúsiť miesto toho zareagovať na súpera. Vyhoďme súperovho pešiaka, ktorým nás ohrozuje.
Jedna možnosť je, že gote následne vyhodí pešiaka sente-ho.
Následne obaja hráči doložia pešiaka na hlavu súperovho strelca.
Začínajú sa preteky o materiál. Obaja hráči svojimi povýšenými pešiakmi vyhadzujú postupne najprv strelca, potom strieborného generála, až sa priblížia ku zlatému generálovi. Tu však nastane zmena.
Keď sente vyhodí zlatého generála, dáva tým šach! Gote teda musí reagovať, nemôže súperovi vyhodiť zlatého generála. Navyše, po tom, ako kráľ vyhodí povýšeného pešiaka, sente môže povýšiť svoju vežu, dať tým šach a pokračovať vo svojom útoku. Táto pozícia je omnoho výhodnejšia pre sente-ho.
Ak sa obzrieme späť, vyzerá to teda, že tento útok funguje. Sente môže vyhrať tieto preteky, predtým však musel vyhodiť súperovi pešiaka, však?
Sente ešte nemá vyhrané
Nie tak rýchlo! V línii, ktorú sme si práve ukázali, gote vyhodil svojou vežou pešiaka. Gote však má lepší ťah. Pozrime si situáciu pozornejšie. Všimnime si však, že gote má na ruke pešiaka! Je čas ho použiť. Gote doloží pešiaka na vzniknutú medzeru v sente-ho obrane.
Sente môže tiež doložiť pešiaka nad hlavu súperovho strelca. Gote začne preteky o materiál vyhodením strelca.
V predošlej línii tieto preteky o materiál vyhral sente. V tejto línii je to však gote, kto zajal strelca ako prvého. Preto sa aj ako prvý dostane k súperovmu kráľovi.
Toto je šach, na ktorý gote musí reagovať. Vďaka tomu však gote môže vyhodiť povýšeného pešiaka vo svojom tábore. Vo výsledku teda má gote na ruke o jedného zlatého generála viac ako sente. Gote je preto vo výhode.
Sente musí byť opatrnejší
Kedže nasledovný výsledok dopadol lepšie pre gote-ho, sente sa musí vo svojich myšlienkach vrátiť o pár ťahov späť a zamyslieť sa nad iným plánom. V pozícii na obrázku pod týmto textom sente pôvodne spustil preteky o materiál a zajal strelca. Teraz už vieme, že tentokrát sente tieto preteky nemôže vyhrať. Preto nie je ani dobré ich začínať. Sente sa musí brániť.
A správna obrana je zajať súperovho povýšeného pešiaka strieborným generálom. Tentokrát však gote má na ruke strelca a má dobrý napad, kam ho doložiť čo najzákernejšie.
Vidlička! Gote útočí na vežu a na nechráneného pešiaka v strede dosky.
Sente si nemôže dovoliť stratiť vežu, je to príliš silná figúrka. Preto sa s vežou stiahne späť do svojho tábora. Následne môže strelec zajať pešiaka v strede dosky a povýšiť. Zatiaľ to vyzerá, že gote je vo výhode…
Sente konečne tiež zajme súperovi strelca. Sente má plán na protiútok.
Gote môže pešiaka vyhodiť strieborným generálom.
Sente má na ruke strelca a má zaujímavý plán. Sente doloží strelca na políčko 3六. Hrozí tým, že zajme pešiaka na políčku 6三 a povýši svojho strelca.
Gote tomu chce zabrániť. Nemôže však tohto pešiaka brániť žiadným generálom, ako je tomu napríklad na obrázku nižšie.
Pohnutím strieborného generála vpred sa prerušila línia medzi vežou a strieborným generálom v druhom stĺpci. Strieborný generál v druhom stĺpci už nie je chránený vežou, preto ho sente môže zadarmo zajať.
Práve preto, jediná možnosť, akou môže gote ochrániť svojho pešiaka v šiestom stĺpci je pohnúť vežou. Sente však má na ruke pešiaka. Navyše, gote predtým povýšením strelcom vyhodil sente-mu pešiaka v piatom stĺpci. Preto sente môže dokladať pešiaka do piateho stĺpca, ako na obrázku nižšie.
Gote nemôže pešiaka vyhodiť kráľom, ani žiadnym zo zlatých generálov, pretože by tým opäť zrušil ochranu svojho strieborného generála v druhom stĺpci. Preto jediný možný ťah je vyhodiť pešiaka vežou.
Sente môže povýšiť svojho strelca v šiestom stĺpci. Následne hrozí sente tým, že zajme súperovu vežu a neskôr tiež strieborného generála v druhom stĺpci, prípadne môže sente vyhodiť povýšeným strelcom jazdca v ôsmom stĺpci a podobne. Je ťažké pokryť všetky hrozby, ktoré sente môže využiť. Sente má výhodnejšiu pozíciu.
Táto sekvencia vyzerá dobre pre sente-ho. Vráťme sa pár ťahov dozadu. V pozícii na obrázku nižšie sme predtým chránili vežou pešiaka v šiestom stĺpci. Obrana nefungovala. Gote preto skúsi útok.
Pasca pre senteho!
Najlepšia obrana je útok! Gote najprv obetuje pešiaka v druhom stĺpci, aby vylákal súperovu vežu o jeden rad vyššie a zrušil tak ochranu striebornému generálovi v ôsmom stĺpci.
Sente musí pešiaka vyhodiť. Gote následne vežou vyhodí pešiaka v ôsmom stĺpci.
Strieborný generál v druhom stĺpci je nekrytý. Sente ho preto môže zajať, že?
Je to pasca! Ak sente zajme strieborného generála, aj gote zajme strieborného generála. Lenže ak sente bude pokračovať vo vyhadzovaní súperových figúrok ako napríklad na obrázku nižšie…
Mat! Gote doloží strieborného generála nad zlatého generála a kráľa.
Sente síce môže zlatým generálom vyhodiť strieborného generála, následne však povýšená veža vyhodí zlatého generála a je koniec.
Aktívna obrana a správne načasovaný protiútok
Aby sa tomuto scenáru sente vyhol, nemože vyhodiť strieborného generála v druhom stĺpci. Musí si ochrániť svojho strieborného generála. Napríklad doložením pešiaka.
Gote vymení vežu za strelca.
Sente vyhodí vežu pešiakom, no gote doloží dalšieho pešiaka pred vežu. Gote má plán.
Doložením strelca napichneme vežu! Veža nemôže ujsť, pretože potom by strelec útočil priamo na kráľa. Veža je jediná figúrka v ceste medzi kráľom a strelcom.
Jediná obrana je doložiť vežu.
Strelec vyhodí vežu, veža vyhodí strelca.
Gote obráni svojho strieborného generála v druhom stĺpci doložením pešiaka.
Zdá sa, že gote uspel. Sente však spravil chybu. V tomto ťahu sme si povedali, že sente vyhodí vežu pešiakom.
V skutočnosti však sente môže vyhodiť strieborného generála vežou! Gote-ho veža je pod útokom, navyše sente má povýšenú vežu v súperovom tábore, v ďalších ťahoch môže vyhodiť ďalšie súperove figúrky… Pozícia je výhodnejšia pre sente-ho.
Gote nepovedal svoje posledné slovo
Stále to vyzerá, že situácia je v prospech sente-ho. Vráťme sa ešte späť k pozícii na obrázku nižšie. Predtým sme vyhodili pešiaka strieborným generálom. Skúsme to inak.
Gote vyhodí povýšeného pešiaka vežou.
Nastane výmena veží. Sente vyhodí vežu súperovi, následne povýšenú vežu vyhodí strieborný generál.
Táto pozícia je však lepšia pre gote-ho, pretože má povýšeného strelca. Napríklad v neskorších ťahoch môže gote zajať niektorého z pešiakov vedľa neho. Ak tomu chce sente zabrániť, má možnosť napríklad ísť ľavým zlatým generálom pred kráľa. (Ak by šiel PRAVÝM zlatým generálom vpred, pravý strieborný generál by zostal nekrytý, takže by ho povýšený strelec mohol vyhodiť).
Gote však s povýšením strelcom nebude utekať. Miesto toho do súperovho tábora doloží vežu.
Sente síce môže vyhodiť povýšeného strelca zlatým generálom, veža však môže zajať strieborného generála a povýšiť. Mať súperovu povýšenú vežu vo svojom tábore je veľmi nepríjemné a sente prehráva. Navyše, gote hrozí ťahmi ako napríklad doloženie strieborného generála na políčko 6八, či zajatie jazdca. Gote je vo výhode.
Finálny tvar aigakari
Keď si to všetko zosumarizujeme a vrátime sa k pozícii na obrázku nižšie, zistili sme, že pohnutie pešiakom vpred v druhom stĺpci bola chyba. Správnou hrou dopadol na tom gote napokon lepšie. Sente preto nechce pohnúť pešiakom vpred.
Práve preto miesto pohnutia pešiaka vpred sa musí sente najprv zamyslieť nad obranou. Vráťme sa o ťah späť. Ako sa brániť?
Všetky útoky a protiútoky boli koncentrované na slabinu nad strelcovou hlavou. Preto ju treba pokryť. Najprv sente pohne zlatým generálom ku svojmu strelcovi. Následne zopakuje tento ťah aj gote. Ak by gote nezahral zlatým generálom a miesto toho by útočil pešiakom v ôsmom stĺpci, zopakuje sa všetko čo sme si povedali v predošlých líniach, ale z opačnej strany. Kým predtým vyšiel v nevýhode sente, tentokrát by za svoju chamtivosť bol potrestaný gote. Gote, podobne ako sente, nerád prehráva a práve preto aj on svojim zlatým generálom pokryje hlavu svojho strelca.
Teraz, keď sente obránil hlavu svojho strelca, môže už pohnúť vpred svojim pešiakom v druhom stĺpci.
Gote zoberie pešiaka, následne sente taktiež vežou zajme súperovho pešiaka.
Kedže hrozí, že v ďalšom ťahu sente doloží pešiaka nad strelcovu hlavu, gote doloží pešiaka pred súperovu vežu. Veža nemôže tohto pešiaka zajať, pretože je krytý zlatým generálom. Následne sa veža stiahne späť.
Následne aj gote môže urobiť rovnakú výmenu pešiakov v ôsmom stĺpci. Základná pozícia aigakari je dokončená. Z tejto pozície sa rozvíjajú neskôr ďalšie stratégie. Obaja hráči majú vyrovnané šance na výhru.