Šógi porekadlá – Jazdca dokladajte zo zadu

V tejto sérii článkov sa zameriavame na porekadlá o šógi. Porekadlá sú krátke múdrosti zhrnuté v jednej vete, ktoré zaznamenávajú skúsenosti naučené počas histórie hrania šógi a radia hráčom ako lepšie hrať. Tieto články sú založené na podkladoch zo stránky http://www.shogi.net/kakugen/.

V dnešnom článku si povieme o porekadle „Jazdca dokladajte zo zadu“.

Diagram 1

Diagram 1. Čierny na ťahu (SFEN=7nl/4gg1k1/4sp1p1/4p1p1p/9/4PPP1P/5GNP1/6SK1/5G2L b BN 1)

Na Diagrame 1 vidíme časť pozície statickej veži proti pohyblivej veži. Bieleho kráľ sa nachádza na trochu čudnom políčku, ale do takejto pozície sa kráľ zvykne dostať tak, že Čierny vyhodí strelca na políčku 22.

Teraz je skvelá príležitosť doložiť jazdca, ale kam?

N*26 – doloženie jazdca na políčko 26.

Diagram 2. Biely na ťahu (SFEN=7nl/4gg1k1/4sp1p1/4p1p1p/9/4PPPNP/5GNP1/6SK1/5G2L w B 2)

Doloženie jazdca na políčko 26 sa riadi porekadlom „Jazdca dokladajte zo zadu.“, vďaka čomu v tejto pozícii môže jazdec v ďalšom ťahu dať vidličku na kráľa a zlatého generála.

Biely si nemôže dovoliť nechať túto hrozbu len tak. Preto dopredu utečie s kráľom na políčko 32.

K-32,    Nx34,    
G-41,    B*22 
.....

Ak by Biely v Diagrame 2 zahral zlatým generálom na políčko 33, Čierny by pohol druhým jazdcom na políčko 45, čo je opäť vidlička.

Takže Bielemu zostáva už len ísť kráľom na políčko 32, na čo Čierny skočí jazdcom na 34. Ak Biely ustúpi so zlatým na 41, Čiernemu sa núka doloženie strelca na 22. Biely nemôže Čiernemu nijako zabrániť zajať oštep v ďalšom ťahu.

Miesto ústupu na 41 môže Bieleho zlatý generál ísť dopredu na políčko 33. Čierny však stále môže zahrať doloženie strelca na 22. Biely berie jazdca na 34, no Čierny zajme oštep na 11, čím si Čierny vybuduje výhodnejšiu pozíciu.

Ak neviete doložiť jazdca tak, aby dal vidličku, skúste sa pozrieť, či ho neviete doložiť trochu viac dozadu. tak aby na vidličku hrozil v ďalšom ťahu. Možno sa vám tak podarí vymyslieť nejaký zákerný ťah na súpera.

Útok na hrad Mino

Jazdec na ruke je vcelku užitočný aj pri útoku na hrad Mino. Pozrite sa na Diagram 3, kde Čierny práve doložil jazdca na políčko 86. Prekvapivo, tento ťah hrozí matom.

Diagram 3. Čierny na ťahu (SFEN=ln1g5/1ks1g4/1ppp5/p3p4/9/PNPP5/1P7/9/L8 w BGSN 1)

Ak Biely nezareaguje, nasledovná 11-ťahová sekvencia je mat:

N*74,    Px74,    
Nx74,    K*92 
S*93,    Kx93
B*82,    K-92
Bx91+,   Kx91
G*82     mat

Útok po kraji

Ako posledné si ukážeme, ako vieme jazdca využiť na útok po kraji proti hradu Mino.

Diagram 4. Čierny na ťahu (SFEN=ln1g5/1ks1g4/1ppp5/p3p4/9/P1PP5/1P7/9/L8 w N2P 1)

Sekvencia ťahov po Diagrame 4:

P-95    Px95    
P*93    Lx93    
P*94    Lx94    
N*86    ...

Jeden z najjednoduchších útokov po rohu sa začína obetou pešiaka v 9tom stĺpci a následne pokračuje doložením pešiaka na políčko 93. Biely musí pešiaka vyhodiť oštepom. Bielemu podhodíme ešte jedného pešiaka na políčku 94.

Následné doloženie jazdca na 86 je veľmi silný ťah. Biely nemá ako ubrániť svoj oštep. Navyše Čierny hrozí aj tým, že súperovho kráľa vyláka z hradu von.

Hrad Mino je silný proti útokom zo strany, no majte na pamäti, že po kraji vie byť zraniteľný.

Tým sme ukončili dnešnú časť o Šógi porekadlách. Skúste si z tohto článku odniesť útok po kraji z posledného diagramu a radu, že pokiaľ neviete jazdcom dať vidličku okamžite, skúste na ňu hroziť tak, že jazdca doložíte viac dozadu, aby ste vidličku mohli dať v ďalšom ťahu. Verím, že vám táto rada pomôže vyhrať vaše partie.