Novinky

Šógi porekadlá – Nechajte si zlatého generála na ruke až do úplného konca

V tejto sérii článkov sa zameriavame na porekadlá o šógi. Porekadlá sú krátke múdrosti zhrnuté v jednej vete, ktoré zaznamenávajú skúsenosti naučené počas histórie hrania šógi a radia hráčom ako lepšie hrať. Tieto články sú založené na podkladoch zo stránky http://www.shogi.net/kakugen/.

V dnešnom článku si povieme o porekadle „Nechajte si zlatého generála na ruke až do úplného konca“.

Príklady koncovky

Diagram 1. Čierny na ťahu (SFEN=4k4/9/9/9/9/9/9/9/9 b GS 1)

Pozrime sa na Diagram 1. Ako vieme kráľa uviesť do neobrániteľnej pozície?

Správna odpoveď je doloženie strieborného generála na políčko 53.

Pozor, strieborného generála. Nie zlatého. Keďže Biely nemá na ruke žiadnu figúrku, jediný možný ťah pre Bieleho je pohnúť s králom o jedno políčko doprava, alebo doľava. Bez ohľadu na to, kam s kráľom Biely pohne, v ďalšom ťahu mu Čierny okamžite dá mat, doložením zlatého generála priamo nad kráľa. Kráľ sa nebude mať kam pohnúť a zároveň nemôže vyhodiť zlatého generála, pretože toho bráni strieborný generál.

Ak by sme náhodou zmenili poradie, a najprv by sme doložili zlatého generála na 53, po tom, čo by Bieleho kráľ utiekol napríklad na políčko 61, doloženie strieborného generála na 62 nie je mat, pretože kráľ môže utiecť na políčko 72.

Ak by sme v Diagrame 1 nemali na ruke zlatého generála, potrebovali by sme mať na ruke až troch strieborných generálov, aby sme vedeli dostať kráľa do neubrániteľnej pozície.

Diagram 2. Čierny na ťahu (SFEN=4k4/9/9/9/9/9/9/9/9 b 3S 1)

Ako dostať kráľa do neubrániteľnej pozície na Diagrame 2?

S*53       K-41
S*33       K-31
S*32       šach-mat (Diagram 3)
Diagram 3. Mat (SFEN=6k2/6S2/4S1S2/9/9/9/9/9/9 w – 6)

Ako môžete vidieť, chytiť súperovho kráľa bez zlatého generála je omnoho ťažšie ako s ním, takže ak sa vám podarí na ruku dostať zlatého generála, pokúste sa ho udržať si ho na ruke podľa možnosti až do konca hry.

V poslednom diagrame si ešte ukážeme jeden trojťahový tsume problém. Ako dať mat kráľovi na Diagrame 4, pričom každý ťah musí byť šach?

Diagram 4. Čierny na ťahu (SFEN=6S2/8k/7p1/8p/9/9/9/9/9 b RGr2b3g3s4n4l16p 1)

Ak ste si zapamätali znenie dnešného porekadla, tak odpoveď zrejme poznáte. Nechajte si zlatého generála na ruke až do úplného konca. Najprv musíme doložiť vežu. Kam? Doložením veže na políčko 11, donútime kráľa vyhodiť vežu, pretože inú možnosť kráľ nemá. Následne však doložíme zlatého generála na políčko 22. Šach mat.

Yoshiharu Habu nedokázal získať 100-tý titul

Ešte v novembri minulého roka sme písali o tom, že legendárny profesionálny hráč Yoshiharu Habu získa šancu zabojovať o 100-tý titul.

Konkrétne sa jednalo o titul Ousho, ktorý v tom čase držal Souta Fujii, aktuálna hviezda a bez preháňania momentálne najsilnejší hráč šógi na svete. Yoshiharu Habu bol zase najsilnejším hráčom pred cca 20 rokmi. Stretli sa teda ‚starý‘ majster s tým novým.

Obaja hráči sú v Japonsku veľmi populárny a preto bol tento zápas ostro sledovaný nielen medzi fanúšikmi šógi.

Napriek tomu, že Fujiimu fandí skoro každý fanúšik šógi, predsa len tentokrát veľká časť fanúšikov držala palce Habuovi. Zdá sa, že každý praje Habuovi ten magický 100-tý titul a toto bola zrejme jedna z posledných príležitostí ho získať.

Posledné roky Habu klesal na výkonnosti a mladší hráči ho postupne začali prekonávať. Posledné mesiace však potiahol šnúru viacerých významných víťazstiev, zjavne bol vo forme a preto šanca, že sa mu podarí vyhrať titul nebola nízka.

Titul Oushou

Oushou titul je jeden z aktuálne ôsmych hlavných titulov. O prvý krát zabojovali o titul Oushou v roku 1951, radí sa teda k jedným z najstarších titulov (najstarší je samozrejme meijin). Samotný Habu tento titul dokázal získať neuveriteľných 12 krát (naposledy v roku 2009). Titul sa hrá na 4 víťazné zápasy. V prípade vyrovnaných súperov je teda potrebné odohrať až 7 zápasov. V každom zápase má navyše každý hráč 8 hodín času na premýšľanie.

Keďže 8 hodín na hráča je veľmi dlhý čas, zápas je rozdelený na dva hracie dni. Na konci prvého hracieho dňa jeden z hráčov, ktorý je akurát na ťahu zapíše svoj ďalší ťah do obálky, tak aby súper nevidel na čo sa má pripravovať, tzv fuujite. Na začiatku druhého hracieho dňa sa odhalí ťah z obálky, zahrá sa na doske a zápas pokračuje ďalej.

Habu vs Fujii

Ostrosledovaný zápas o titul započal 8. januárom. Sente (teda čierny) sa stal Souta Fujii. V ďalších zápasoch si potom Fujii a Habu striedali farby. Prvý zápas nám Fujii ukázal svoju silu a vyhral. Napriek tomu Habu sa držal dobre a preto fanúšikovia stále držali nádej, že legendárny hráč titul dokáže získať.

V druhom zápase sa to potvrdilo a Habu dokázal naozaj urobiť výnimočný ťah, o ktorom sa potom dlho diskutovalo aj medzi profesionálnymi hráčmi. Aj vďaka tomu sa mu podarilo v druhom zápase vyhrať. Na fanúšikov to spravilo veľký dojem.

V treťom zápase sa však opäť potvrdila sila Fujiiho. Habu sa musel pokúsiť o zvrat v štvrtom zápase. V štvrtom zápase sa zdá, že zapôsobila tzv. Habu magic – pojem, ktorý sa zvykol o Yoshiharuovi Habuovi používať najmä v minulosti, keď zrazu akoby mávnutím čarovného prútika Habu dokázal partiu úplne zvrátiť a vyhrať. Souta Fujii zahral nesprávny fuujite (ťah, ktorý sa zapísal do obálky). Na druhý deň už nedokázal Fujii zvrátiť nepriaznivý priebeh hry.

Yoshiharu Habu po štvrtom zápase

Doposiaľ v zápase o titul Oushou vždy vyhral čierny. Piatu partiu sa mal stať Čiernym Fujii, takže fanúšikovia boli pripravení, že v tomto zápase zrejme vyhrá Fujii, čo sa aj potvrdilo. Yoshiharu Habu mal svoju šancu aj v tomto zápase, potom sa mu však nepodarilo úspešne pokračovať v útoku a naopak sám sa dostal do nepríjemnej situácie a prehral.

Šiesty zápas

Napriek tomu, že v šiestom zápase sa mal stať čiernym opäť Habu, situácia nebola taká jednoduchá. Predsa len, Fujii si tento zápas ešte mohol dovoliť pustiť, no Habu si takýto luxus dovoliť nemohol. Ak chcel pomýšľať na titul, už si nemohol dovoliť žiadnu prehru.

Pred šiestym zápasom titulu Oushou Souta Fujii ešte hral tretí zápas o titul Kiou s Akirom Watanabem. Pokiaľ by tento zápas vyhral, získal by aj titul Kiou, v zápase sa však udialo niekoľko zvratov a Fujii v koncovke pri snahe dať mat súperovmu kráľovi urobil chybu a zápas prehral.

Potom hral Fujii ďalší dôležitý zápas. Play-off o miestenku vyzývateľa o titul meijin. V tomto zápase sa stretol s Akihitom Hirosem. Po ťažkom boji sa mu podarilo zvíťaziť a stať sa tak vyzývateľom o titul meijin.

Šiesty zápas začal 11 marca. Čierny Habu sa najprv pokúsil o otvorenie aigakari, no napokon predsa len hra pokračovala v modernom otvorení s výmenou strelcov. Už v čase fuujite sa však hra vyvíjala v prospech Fujiiho. Na druhý deň už Habu nedokázal vymyslieť žiaden dobrý protiútok a napokon prehral.

Habu tak nedokázal získať 100-tý titul a šanca, že sa mu to ešte niekedy podarí je o niečo nižšia. Fanúšikovia však neprestávaju držať tejto šógi legende palce a dúfajú, že ešte sa mu to v blízej budúcnosti podarí.

Souta Fujii smeruje za ďalšími historickými úspechmi

Fujii Souta vyhráva jeden zápas za druhým

Souta Fujii víťazstvom v Oushou zápase dokázal prvý krát obhájiť tento titul. Fujii je momentálne držiteľom 5tich titulov a je v zápase o ďalšie dva. Ako sme už vyššie v článku spomenuli, momentálne sa Fujii snaží zobrať titul Kiou od ďalšieho top profesionálneho hráča Akira Watanabeho. V tomto zápase o titul Fujii momentálne vedie 2:1 a stačí mu už iba jedno víťazstvo, aby titul získal. Watanabe je jedným z top profesionálnych hráčov, no vo vzájomnom skóre je na tom Fujii omnoho lepšie. Aj preto je vysoká šanca, že Fujiimu sa titul podarí získať. Ak by sa tak stalo, bol by v histórii iba druhým hráčom, ktorému by sa podarilo v jednej sezóne byť držiteľom až šiestich titulov. Tým prvým bol práve Yoshiharu Habu.

Okrem toho poslednú sezónu sa Fujii prvý krát prebojoval do A skupiny o titul meijin. Hneď v prvej sezóne sa dostal na vrchol. Avšak nebol jediný, komu sa v lige o post vyzývateľa titulu meijin darilo. Rovnaké skóre dosiahol aj Akihito Hirose 8d a preto museli proti sebe odohrať play-off. V play-off sa podarilo Fujiimu vyhrať, čím si zabezpečil miestenku v zápase o titul meijin.

Súčasným držiteľom titulu meijin je Akira Watanabe. Prvý zápas o titul meijin sa začne 5. apríla. Ak by sa postupne podarilo Fujiimu vyhrať aj tento zápas o titul, dosiahol by 7 hlavných titulov, čo sa v minulosti podarilo len Yoshiharuovi Habuovi.

V jeho čase bolo hlavných titulov iba 7, dnes ich je 8. Fujii zatiaľ ešte nemal šancu zabojovať o úplne najnovší titul Eiou.

Ak by sa to však Fujiimu aj nepodarilo, stále platí, že je to momentálne najdominantnejší hráč šógi a jeho fanúšikovia nepochybujú, že Fujii jedného dňa dosiahne tzv. grandslam, teda zisk všetkých hlavných titulov.

Šógi porekadlá – Strieborný generál proti jazdcovi je joseki

V tejto sérii článkov sa zameriavame na porekadlá o šógi. Porekadlá sú krátke múdrosti zhrnuté v jednej vete, ktoré zaznamenávajú skúsenosti naučené počas histórie hrania šógi a radia hráčom ako lepšie hrať. Tieto články sú založené na podkladoch zo stránky http://www.shogi.net/kakugen/.

V dnešnom článku si povieme o porekadle „Strieborný generál proti jazdcovi je joseki“.

Diagram 1

Diagram 1. Čierny na ťahu (SFEN=8l/9/7p1/5spnp/9/4P3P/5PPP1/4G1SK1/5G1NL b BGSNbgsnl 2)

Na Diagrame 1 vidíme, že Biely práve doložil jazdca na políčko 24. Na prvý pohľad nevinný ťah, no ak si spomeniete na náš predošlý článok o porekadle, že jazdca treba dokladať zozadu, možno si spomeniete, že ak Čierny nezareaguje, Biely môže dať v tejto situácii Čiernemu kráľovi mat.

Čierny tomu musí zabrániť. Ale ako?

Jedna možnosť je doložiť jazdca na políčko 48. Ak si spomínate na matovú sekvenciu z predošlého porekadla o jazdcovi, ktorého treba dokladať zozadu, tak Biely plánoval zahrať doloženie jazdca na 36. Ak Čierny doloží jazdca na 48, tento jazdec bráni políčko 36, takže sa môže zdať, že to je dobrá obrana.

Lenže ak Čierny doloží jazdca na 48, Biely môže pokračovať svoj útok pešiakom v rohu. Obetuje pešiaka na 15. Čierny zajme, no vtedy môže Biely doložiť jazdca na 16 (Diagram 2). Táto pozícia je takmer mat. Jazdec na políčku 48 blokuje kráľovu únikovu cestu.

Diagram 2. Čierny na ťahu (SFEN=8l/9/7p1/5spn1/8P/4P3n/5PPP1/4GNSK1/5G1NL b BGSPbgsl 6)

Ďalšia možnosť je doložiť zlatého generála na políčko 26, ktoré chráni aj políčko 36, aj políčko 16, teda obe Bieleho hrozby. Dobrý nápad. Lenže čo ak Biely doloží oštep na políčko 25? Ak ho Čierny zajme zlatým generálom, Biely opäť môže doložiť jazdca na 36 a dať mat (Diagram 3).

Diagram 3. Čierny na ťahu. Matu sa už nevyhne (SFEN=8l/9/7p1/5spnp/7G1/4P1n1P/5PPP1/4G1SK1/5G1NL b BSNLbgs 6)

Správny ťah v Diagrame 1 je doložiť strieborného generála na 25. Strieborný generál pokrýva obe slabiny 46 aj 16. Biely sa môže pokúsiť pokračovať v útoku doložením zlatého generála na políčko 25 (Diagram 4).

Diagram 4. Čierny na ťahu (SFEN=8l/9/7p1/5spnp/6gS1/4P3P/5PPP1/4G1SK1/5G1NL b BGNbsnl 4)

Biely však môže obetovať strieborného generála a zajať jazdca na políčku 24. Sen bieleho o matovaní Čierneho kráľa sa rozplynul. Práve tento posledný ťah – zajatie jazdca strieborným generálom je taktiež dôvod, prečo bolo treba doložiť strieborného generála a nie strelca. Strelec by jazdca vyhodiť nemohol.

Keď súper na vás útočí jazdcom, určite sa nezabudnite zamyslieť, či neviete pred súperovho jazdca doložiť, či pohnúť strieborným generálom. Pravdepodobne to bude najlepší obranný ťah v danej pozícii.

Šógi porekadlá – Strieborným generálom pohybujte ako kulík

V tejto sérii článkov sa zameriavame na porekadlá o šógi. Porekadlá sú krátke múdrosti zhrnuté v jednej vete, ktoré zaznamenávajú skúsenosti naučené počas histórie hrania šógi a radia hráčom ako lepšie hrať. Tieto články sú založené na podkladoch zo stránky http://www.shogi.net/kakugen/.

V dnešnom článku si povieme o porekadle „Strieborným generálom pohybujte ako kulík“. Tentokrát sa tiež naučíme aj niečo z biológie.

Kulík

Aby nám toto porekadlo dávalo nejaký zmysel, budeme si musieť najprv vysvetliť, čo je to kulík. Kulík je druh vtáka, ktorý sa vyznačuje chaotickým letom zo strany na stranu a to najmä pokiaľ letí v skupine s ostatnými kulíkmi.

Kulík riečy z čeľade kulíkovité

V kontexte pohybu strieborného generála nám porekadlo radí strieborným generálom hýbať po diagonále, nie priamo vpred. Ako kulík. Ani kulík neletí priamo vpred.

Diagram 1

Diagram1. Čierny na ťahu (SFEN=ln4knl/1r3bg2/3psgspp/2p1ppp2/pp7/2PPPSPP1/PPSG1P2P/1KGB3R1/LN5NL b – 1)

Pozrite sa na Diagram 1. Čierneho strieborný generál v 4tom stĺpci sa nachádza v mierne nepríjemnej situácii. Je za pešiakom a nemá ako ísť v pred, môže len ustúpiť. V ideálnom prípade chceme mať pešiaka pred strieborným generálom, prípadne nemať v stĺpci so strieborným generálom vôbec žiadneho pešiaka, aby sa strieborný generál ľahšie vedel hýbať vpred a zapojiť do útoku.

Ako môžeme strieborného generála zapojiť do útoku?

P-35    Px35    
Sx35    P*34    
S-46    K-22    
S-37    S-64
S-36    ---> Diagram 2

Pozrime si situáciu na Diagrame 2.

Diagram 2. Biely na ťahu (SFEN=ln5nl/1r3bgk1/3p1gspp/2psppp2/pp7/2PPP1SP1/PPSG1P2P/1KGB3R1/LN5NL w P 10)

Čierny najprv urobil výmenu pešiakov v treťom stĺpci. Neskôr stiahol strieborného generála až do siedmeho radu, no vďaka tomu, že sa Čiernemu podarilo dostať pešiaka z tretieho radu na ruku, môže teraz pohnúť strieborným generálom vpred na políčko 36. Čierny sa môže tešiť na skok jazdcom na 37 v ďalšom ťahu a následne strelec na 46 zavŕší prípravy na útok.

Nielenže sa po tejto sekvencii strieborný generál už nenachádza v kŕčovitej pozícií z ktorej sa nemohol zapojiť do útoku, postupne aj jazdec a strelec sa pripravili na útok.

Všimnite si ako sme hýbali strieborným generálom. Väčšina ťahov šla po diagonále.

Diagram 3

Diagram 3. Čierny na ťahu (SFEN=ln1g3nl/1ks1g1r2/1pp1psbpp/p2p1p3/6PP1/P1P1PS3/1P1P1P2P/1BKSG2R1/LN1G3NL b p 1)

Aj na Diagrame 3 sa strieborný generál v 4-tom stĺpci nachádza v nepríjemnej pozícii, z ktorej ho nevieme ľahko zapojiť do útoku. Ako aktivovať strieborného generála? Aplikovaním poznatkov, ktoré sme si ukázali pri Diagrame 1 odpoveď už asi poznáte.

S-37   P-54    
S-36   ---> Diagram 4
Diagram 4. Biely na ťahu (SFEN=ln1g3nl/1ks1g1r2/1pp2sbpp/p2ppp3/6PP1/P1P1P1S2/1P1P1P2P/1BKSG2R1/LN1G3NL w p 4)

Opäť sme sa so strieborným stiahli späť diagonálne a až následne ideme so strieborným generálom na políčko 36 priamo vpred. Čierny plánuje ďalej posunúť pešiaka na 46 a skočiť jazdcom na 37.

Diagram 5

Diagram 5. Na ťahu Biely (SFEN=ln5nl/1kg2r3/1s1gpsbp1/pppp1pp1p/4P2P1/P1P1SSP1P/1P3P3/1BKGG2R1/LN5NL w P 1)

Aj tentokrát sa zameriame na strieborného generála v 4tom stĺpci.

Na ťahu je Biely. V závislosti ako Biely zahrá, máme dve hlavné možnosti.

.....   N-73    
P-35    Px35    
Sx35    P*34    
P-24 

V tejto línii so strieborným generálom postupujeme diagonálne smerom do druhého stĺpca.

Druhá možná línia je:

.....   P-54    
G58-66  Px55    
S46x55  P*54    
S-66 

V tejto línii sa strieborný generál postupne premiestni zo 4-tého stĺpca do 6-teho. V závislosti od súperovho ťahu je niekedy výhodné takto strieborného generála presunúť na opačnú stranu dosky.

Strieborný generál by mal vždy byť pripravený sa presúvať v strede dosky zo strany na stranu aby vedel rýchlo zaútočiť tam, kde je obrana súpera najslabšia.

Strieborným generálom pohybujte do pluhu

Možno ste sa v minulosti stretli s nie úplne korektným prekladom pôvodného japonského porekadla „Strieborným generálom pohybujte do pluhu“. V minulosti sme tento nesprávny preklad využívali pri niektorých prezentáciách a workshopoch. Ak si náhodou pamätáte túto verziu porekadla, vedzte, že sa jedná o to isté porekadlo.

Koniec prehrám kvôli rúšku?

V minulých mesiacoch sme písali o viacerých kurióznych prehrách až dvoch profesionálnych hráčov kvôli porušeniu povinnosti správneho nosenia rúška počas oficiálnych zápasov. Amahiko Sato, 9d prehral významný zápas koncom októbra minulého roka a tento rok dokonca trikrát a dokonca úmyselne toto pravidlo porušil Ichiro Hiura, 8d.

Zdá sa, že tomuto štýlu prehier nastane čoskoro koniec.

Keďže aj japonská vláda začala uvoľnovať pravidlá pre nosenie rúšok na verejnosti, Japonská asociácia šógi reaguje tiež a ruší pravidlo povinného nosenia rúška.

Alebo nie?

V prvom rade je dôležité napísať, že zatiaľ sa jedná o dočasné uvoľnenie, s platnosťou od 13. marca do 8. mája. Taktiež nosenie rúška je odporúčané počas určitých momentov, ako napríklad po partií, keď sa medzi hráčmi diskutuje o zahratých ťahoch.

Taktiež si Japonská asociácia šógi vyhradzuje právo pri niektorých špeciálnych udalostiach nosenie rúška prikázať.

Pri väčšine zápasov sa však nosenie rúška stalo dobrovoľným a je vysoko pravdepodobné, že v máji už asociácia nebude opätovne zavádzať povinnosť nosiť rúško. Preto by sme už nemali byť svedkami podobných kurióznych prehier, ako tých o ktorých sme na webe písali v nedávnych týždňoch a mesiacoch.

Šógi porekadlá – Jazdec, ktorý skáče príliš skoro dopredu, sa stáva obeťou pešiaka

V tejto sérii článkov sa zameriavame na porekadlá o šógi. Porekadlá sú krátke múdrosti zhrnuté v jednej vete, ktoré zaznamenávajú skúsenosti naučené počas histórie hrania šógi a radia hráčom ako lepšie hrať. Tieto články sú založené na podkladoch zo stránky http://www.shogi.net/kakugen/.

V dnešnom článku si povieme o porekadle „Jazdec, ktorý skáče príliš skoro dopredu, sa stáva obeťou pešiaka“.

Opatrne s jazdcom

Začiatočníci a obzvlášť skúsení hráči šachu majú vo zvyku hýbať jazdcom dopredu čím skôr v hre. V šachu sa jazdec v prípade nebezpečia môže kedykoľvek vrátiť späť. Jazdec v šógi žiaľ také šťastie nemá. Ak s ním skočíme príliš skoro dopredu, veľmi často sa jazdec stane obeťou pešiaka.

Diagram 1. Čierny na ťahu (SFEN=3g1k1nl/6gb1/3psp1pp/6p2/4p4/5PP2/4PSN1P/4G2R1/8L b 2P 1)

Skok jazdcom na políčko 45 sa na prvý pohľad môže javiť ako dobrý ťah. Jazdec útočí na Bieleho strieborného generála. Ak by strieborný generál uhol na políčko 54, v ďalšom ťahu môže Čierny skokom jazdca na 53 dať vidličku kráľovi a zlatému generálovi.

Avšak Biely samozrejme nebude hrať so strieborným na políčko 54. Miesto toho môže ustúpiť napríklad na políčku 42. Biely plánuje v ďalšom ťahu posunúť pešiaka na políčko 44, čím hrozí na zajatie jazdca. Jazdec však nemá kam utiecť a v ďalšom ťahu bude zajatý.

Na Diagrame 1, skok jazdca na políčko 45 by bol dobrým ťahom iba ak by Čierny nemal pešiaka na políčku 57. Pozrime sa na Diagram 2.

Diagram 2. Čierny na ťahu (SFEN=3g1k1nl/5sgb1/3p1p1pp/6p2/4pN3/5PP2/5S2P/4G2R1/8L b 2P 3)

Tak ako aj predtým, Biely stiahne svojho strieborného generála na políčko 42.

Lenže narozdiel od situácie na Diagrame 1, tentokrát Čierny nemá žiadneho pešiaka v piatom stĺpci. To znamená, že tam môže nejakého pešiaka doložiť. Doložením pešiaka na políčko 54 Čierny hrozí, že v ďalšom ťahu tohto pešiaka povýši na políčku 53, čím by si Čierny vynútil výmenu jazdca za strieborného generála.

Vráťme sa ešte raz k Diagramu 1.

Predtým, než Čierny môže skočiť jazdcom na políčko 45, musí ešte niečo urobiť.

Dokážete využitím lekcie, ktorú sme sa naučili pri Diagrame 2 uhádnuť ďalší ťah Čierneho? Pozor, nie je to obetovanie pešiaka na políčku 56 (Biely by obetu neprijal).

Správna odpoveď je obeta pešiaka na políčko 35. Aj tentokrát síce Biely túto obetu môže ignorovať, no Čierny môže zajať pešiaka na políčku 34 a v ďalšom ťahu mu už nič nebráni skočiť s jazdcom na políčko 45.

Ak Biely obetu prijme a pešiaka zajme, Čierny doloží pešiaka na 33, ďalšia obeta. Ak by Biely pešiaka vyhodil zlatým generálom, alebo strelcom, skok jazdca na 45 je vidlička!

Čo ak pešiaka na 33 vyhodí Bieleho jazdec?

Ako sme sa v tejto lekcii naučili, „Jazdec, ktorý skáče príliš skoro dopredu sa stáva obeťou pešiaka.“. Doložíme pešiaka na políčko 34 a jazdec je náš!

Pozor na to, kam skáčete so svojimi jazdcami!

Šógi porekadlá – Jazdca dokladajte zo zadu

V tejto sérii článkov sa zameriavame na porekadlá o šógi. Porekadlá sú krátke múdrosti zhrnuté v jednej vete, ktoré zaznamenávajú skúsenosti naučené počas histórie hrania šógi a radia hráčom ako lepšie hrať. Tieto články sú založené na podkladoch zo stránky http://www.shogi.net/kakugen/.

V dnešnom článku si povieme o porekadle „Jazdca dokladajte zo zadu“.

Diagram 1

Diagram 1. Čierny na ťahu (SFEN=7nl/4gg1k1/4sp1p1/4p1p1p/9/4PPP1P/5GNP1/6SK1/5G2L b BN 1)

Na Diagrame 1 vidíme časť pozície statickej veži proti pohyblivej veži. Bieleho kráľ sa nachádza na trochu čudnom políčku, ale do takejto pozície sa kráľ zvykne dostať tak, že Čierny vyhodí strelca na políčku 22.

Teraz je skvelá príležitosť doložiť jazdca, ale kam?

N*26 – doloženie jazdca na políčko 26.

Diagram 2. Biely na ťahu (SFEN=7nl/4gg1k1/4sp1p1/4p1p1p/9/4PPPNP/5GNP1/6SK1/5G2L w B 2)

Doloženie jazdca na políčko 26 sa riadi porekadlom „Jazdca dokladajte zo zadu.“, vďaka čomu v tejto pozícii môže jazdec v ďalšom ťahu dať vidličku na kráľa a zlatého generála.

Biely si nemôže dovoliť nechať túto hrozbu len tak. Preto dopredu utečie s kráľom na políčko 32.

K-32,    Nx34,    
G-41,    B*22 
.....

Ak by Biely v Diagrame 2 zahral zlatým generálom na políčko 33, Čierny by pohol druhým jazdcom na políčko 45, čo je opäť vidlička.

Takže Bielemu zostáva už len ísť kráľom na políčko 32, na čo Čierny skočí jazdcom na 34. Ak Biely ustúpi so zlatým na 41, Čiernemu sa núka doloženie strelca na 22. Biely nemôže Čiernemu nijako zabrániť zajať oštep v ďalšom ťahu.

Miesto ústupu na 41 môže Bieleho zlatý generál ísť dopredu na políčko 33. Čierny však stále môže zahrať doloženie strelca na 22. Biely berie jazdca na 34, no Čierny zajme oštep na 11, čím si Čierny vybuduje výhodnejšiu pozíciu.

Ak neviete doložiť jazdca tak, aby dal vidličku, skúste sa pozrieť, či ho neviete doložiť trochu viac dozadu. tak aby na vidličku hrozil v ďalšom ťahu. Možno sa vám tak podarí vymyslieť nejaký zákerný ťah na súpera.

Útok na hrad Mino

Jazdec na ruke je vcelku užitočný aj pri útoku na hrad Mino. Pozrite sa na Diagram 3, kde Čierny práve doložil jazdca na políčko 86. Prekvapivo, tento ťah hrozí matom.

Diagram 3. Čierny na ťahu (SFEN=ln1g5/1ks1g4/1ppp5/p3p4/9/PNPP5/1P7/9/L8 w BGSN 1)

Ak Biely nezareaguje, nasledovná 11-ťahová sekvencia je mat:

N*74,    Px74,    
Nx74,    K*92 
S*93,    Kx93
B*82,    K-92
Bx91+,   Kx91
G*82     mat

Útok po kraji

Ako posledné si ukážeme, ako vieme jazdca využiť na útok po kraji proti hradu Mino.

Diagram 4. Čierny na ťahu (SFEN=ln1g5/1ks1g4/1ppp5/p3p4/9/P1PP5/1P7/9/L8 w N2P 1)

Sekvencia ťahov po Diagrame 4:

P-95    Px95    
P*93    Lx93    
P*94    Lx94    
N*86    ...

Jeden z najjednoduchších útokov po rohu sa začína obetou pešiaka v 9tom stĺpci a následne pokračuje doložením pešiaka na políčko 93. Biely musí pešiaka vyhodiť oštepom. Bielemu podhodíme ešte jedného pešiaka na políčku 94.

Následné doloženie jazdca na 86 je veľmi silný ťah. Biely nemá ako ubrániť svoj oštep. Navyše Čierny hrozí aj tým, že súperovho kráľa vyláka z hradu von.

Hrad Mino je silný proti útokom zo strany, no majte na pamäti, že po kraji vie byť zraniteľný.

Tým sme ukončili dnešnú časť o Šógi porekadlách. Skúste si z tohto článku odniesť útok po kraji z posledného diagramu a radu, že pokiaľ neviete jazdcom dať vidličku okamžite, skúste na ňu hroziť tak, že jazdca doložíte viac dozadu, aby ste vidličku mohli dať v ďalšom ťahu. Verím, že vám táto rada pomôže vyhrať vaše partie.

Historický úspech! Reo Koyama sa stal profíkom

Tým fanúšikom šógi, ktorí sledujú náš Facebook a náš web, určite neunikla cesta Rea Koyamu, 29 ročného amatérskeho japonského hráča šógi, ktorý sa pokúsil dosiahnuť status profesionálneho hráča šógi prostredníctvom špeciálneho inštitútu, zavedeného len pred pár rokmi, zvaného Mimoriadna vstupná skúška (Hennyuu shiken).

Reo Koyama v skúške obstál

Zápas, ktorý rozhodol

V dnešnom (13. februára 2023) zápase sa stretli Reo Koyama a Tomoki Yokoyama (横山友紀), 4d. Koyama ťahal ako sente, alebo čierny – teda hru zahájil prvým ťahom práve Koyama.

Tomoki Yokoyama zvolil stratégiu shikenbisha, čo je stratégia, kde veža sa v úvode hry presunie do štvrtého stĺpca. Oproti tomu, Koyama hral takzvanú statickú vežu (ibisha), čo znamená, že svoju vežu ponechal v druhom stĺpci, teda na jej pôvodnom políčku.

Takýto typ zápasu je možné vidieť skôr v nižších profesionálnych ligách, top profesionálni hráči väčšinou hrajú rôzne variácie ibisha vs ibisha (statická veža vs statická veža) ako napríklad otvorenie s výmenou strelca (kakugawari), či otvorenie so zajatím vedľajšieho pešiaka (yokofutori).

Reo Koyama svojho kráľa umiestnil do jedného z najpevnejších hradov anaguma (medveď v diere), Tomoki Yokoyama zvolil hrad Vysoké Mino.

Koyama (dolu) postavil anagumu. Yokoyama Vysoké Mino.

V momente, keď sa Yokoyama pokúsil svoj hrad pretransformovať na hrad Strieborná koruna (ginkanmuri), Koyama otvoril útok v druhom stĺpci. Od toho momentu sa hra vyvíjala jednoznačne v prospech Koyamu a vyzeralo to už na rozhodujúce víťazstvo, keď zrazu v 85 ťahu sa Koyama rozhodol zahrať obranný – nie útočný ťah. Pozícia sa zrazu vyrovnala.

Na ťahu Koyama. V tejto pozícii vyhráva Koyama. Po zahratí nesprávneho ťahu sa však pozícia vyrovnala.

Umelá inteligencia v pozícii na obrázku hore odporúča posunúť pešiaka v 9-tom stĺpci (počítané sprava), držiac sa porekadla „Proti kráľovi na kraji dosky vykroč krajným pešiakom vpred“. Koyama sa však zľakol možného skoku jazdcom na políčko 76, čo je vidlička medzi kráľom a vežou. Pre ľudí pod časovým tlakom nie je jednoduché dopočítať, či toto doloženie je nebezpečné, alebo nie.

Isté je, že týmto ťahom Koyama dal šancu súperovi zajať povýšenú vežu na políčku 99, jedinú Koyamovu figúrku v aktívnom útoku. Koyama tak musel útok začínať prakticky od nuly, i keď s veľmi miernou materiálnou prevahou. Yokoyama však mal omnoho lepšie postaveného kráľa.

Yokoyama sa však nedokázal dostať späť do hry a vymyslieť nejaký účinný útok. Naopak Koyama prekvapil súpera svojím presvedčivím útokom, pri ktorom sa nebál obetovať silné figúrky a dostať svojho kráľa do situácie, v ktorej by zlyhanie v útoku znamenalo koniec hry.

To je veľmi odvážne rozhodnutie, zvlášť ked v hre bolo, že po prípadnom neúspechu by mu zostala už iba jedna šanca stať sa profesionálnym hráčom.

Historický úspech

Napriek tomu, že nie je prvým hráčom, ktorý podstúpil Mimoriadnu vstupnú skúšku, dokonca nie je ani prvý, kto v nej uspel, Koyamov úspech je predsa len historický.

Reo Koyama je vôbec prvým hráčom šógi, ktorý dosiahol status profesionálneho hráča bez toho, aby bol niekedy členom Šóreikai – špeciálnej školy pre tých najnadanejších hráčov šógi, z ktorej sa v každej sezóne len dvaja najsilnejší študenti stanú profesionálnymi hráčmi. Navyše táto škola má vekový limit. Ktokoľvek, komu sa nepodarí stať sa profesionálnym hráčom do dovŕšenia 29 roku musí zo Šóreikai odísť.

Všetci hráči, ktorí doteraz podstúpili Mimoriadnu vstupnú skúšku boli práve bývalí študenti Šóreikai, ktorým sa nepodarilo dosiahnuť status profesionálneho hráča v predpísanom vekovom limite. Koyama je vôbec prvým hráčom, ktorý sa o to v Šóreikai ani len nepokúsil!

Reovi Koyamovi sa to podarilo po namáhavom a tvrdom tréningu s využitím umelej inteligencie. O tom, aká historická udalosť vo svete šógi dnes nastala svedčí, že niektorí fanúšikovia šógi už teraz začali spochybňovať význam existencie Šóreikai vo svete, kde umelá inteligencia ďaleko prevyšuje schopnosti aj najsilnejších hráčov šógi.

Samotný Reo Koyama vyjadril po dosiahnutí úspechu vďaku svojim fanúšikom:
„Som veľmi štastný, že sa mi podarilo splniť si svoj sen. Budem sa aj naďalej snažiť hrať výnimočné šógi partie, ktoré zanechajú v mojich fanúšikoch silný dojem. Veľmi pekne ďakujem za Vašu podporu!“

K úspechu mu pogratuloval aj predseda Japonskej asociácie šógi, Yasumitsu Sato (佐藤康光), 9d, ktorý je sám ešte stále top profesionálny hráč šógi v najvyššej A profesionálnej lige.

Predseda Japonskej asociácie šógi, Yasumitsu Sato

„Úprimne blahoželám k úspechu v tejto Mimoriadnej vstupnej skúške! Už od prvého zápasu Mimoriadnej vstupnej skúšky sme videli úžasné šógi. Bol to skvelý súboj. Teším sa na Vaše (Koyamove, pozn. autora) budúce úspechy vo svete profesionálneho šógi.“

Šógi porekadlá – Oštep dokladajte do najspodnejšieho radu

V tejto sérii článkov sa zameriavame na porekadlá o šógi. Porekadlá sú krátke múdrosti zhrnuté v jednej vete, ktoré zaznamenávajú skúsenosti naučené počas histórie hrania šógi a radia hráčom ako lepšie hrať. Tieto články sú založené na podkladoch zo stránky http://www.shogi.net/kakugen/.

V dnešnom článku si povieme o porekadle „Oštep dokladajte do najspodnejšieho radu“.

Diagram 1

Ak doložíte oštep do najspodnejšieho radu, oštep vidí na 8 políčok dopredu a môže sa teda pohnúť na 8 rôznych políčok pred ním. Ak oštep doložíte do druhého radu, pohnúť sa bude môcť iba o jedno políčko vpred. Bude mať teda menej možností pohybu. Odmysliac nejaké špeciálne okolnosti, doložiť oštep do najspodnejšieho možného radu je väčšinou najsprávnejšie miesto na doloženie oštepu.

Diagram 1. Čierny na ťahu (SFEN=ln1g4+R/1ks1gp3/1pp1p3n/5Pppp/p8/2P1P1P1P/PP2+s1+b2/LSG3+r1L/KNG6 b BNL3Ps 1)

Diagram 1 ukazuje koncovku z hry statickej veže (static rook – ibisha) proti pohyblivej veži (ranging rook – furibisha). Čierny má postavený hrad Anaguma (medveď v diere), Biely postavil hrad Mino. Kam by mal Čierny doložiť svoj oštep?

Odpoveď je políčko 69.

Všimli ste si, že Biely nemá na ruke žiadneho pešiaka? Pri dokladaní oštepu si dávajte pozor na prípadné súperovo doloženie pešiaka, ktorým by mohol zablokovať Váš oštep. V pozícii na Diagrame 1 nielenže doložením oštepa na políčko 69 ohrozujete súperovho zlatého generála, ale navyše tým bránite súperovi možnosť pohnúť povýšeným strieborným generálom na políčko 67. Takže doloženie oštepu na 69 je skvelý útočný no zároveň aj obranný ťah.

Biely zrejme svojho zlatého generála zachráni potiahnutím na políčko 71, no Čierny teraz môže doložiť jazdca na políčko 64, ktoré je pokryté Bieleho povýšeným strelcom (na políčku 37). Bieleho povýšený strelec však nebude môcť jazdca zajať, pretože potom by sám bol zajatý oštepom, ktorý sme predtým doložili na políčko 69.

Oštep doložený do najzadnejšieho radu tak vie byť omnoho efektívnejší, ako keby bol doložený niekam vyššie na doske.

Diagram 2

Diagram 2. Čierny na ťahu (SFEN=9/5bgk1/5gsp1/4ppp2/7P1/4P1P2/5P3/8R/9 b Lp 1)

Kam by ste doložili oštep na Diagrame 2? Ako prvé by Vám mohlo napadnúť doložiť ho na políčko 17. Nie je to nevyhnutne zlý nápad, hrozíte tým, že v ďalšom ťahu povýšite oštep na políčku 12, kráľ bude musieť ujsť a potom môžete povýšiť Vašu vežu na políčku 13. Takýto typ útoku však zvykneme nazývať „ťažký útok“. Myslíme tým, že útok je pomalý a málo efektívny.

Doložiť oštep na políčko 19 je omnoho efektívnejší ťah. Ak sa aj súper pokúsi čím skôr utiecť s kráľom na políčko 31 (ak sa kráľ nepohne, tak povýšenie veže na 11 je mat), veža môže povýšiť na políčku 11. Keďže Biely nemá na ruke žiadnu figúrku na doloženie, útek Bielemu nepomohol a povýšenie veže na 11 je stále mat.

Vo väčšine prípadov, kde sa snažíte preraziť obranu súpera využitím veže a nejakej slabšej figúrky sa oplatí slabšiu figúrku umiestňovať nad vežu. Avšak ak máte na ruke oštep, niekedy je možné poradie vymeniť a oštep doložiť za vežu.

Napichnutie vrabca – suzumezashi

Diagram 3. Čierny na ťahu (SFEN=ln5nl/1r3bgk1/p2s1gspp/2ppppp2/1p6P/2PPP1PP1/PPS2PN1L/2G1GS2R/LNBK5 b – 1)

Diagram 3 ukazuje pozíciu z hry, kde sa obaja hráči snažia svojho kráľa obrániť v hrade Yagura. Čierny využíva útok, ktorý je známy pod menom suzumezashi, napichovanie vrabca. V nasledovných riadkoch si ukážeme, akú kľučovú rolu v tomto joseki zohráva oštep.

Sekvencia ťahov nasledujúca po Diagrame 3:

N-25    S-24    
Nx13+   Sx13    
P-14    Sx14    
Lx14    Lx14
Rx14    L*11  (Diagram 4) 
Diagram 4. Čierny na ťahu (SFEN=ln5nl/1r3bgk1/p2s1g1p1/2ppppp1R/1p7/2PPP1PP1/PPS2P3/2G1GS3/LNBK5 b SLPnp 11)

Čierny začal svoj útok na prvý stĺpec jazdcom na 25. Neskôr jazdca obetoval na políčku 13, kde ho vyhodil strieborný generál. Potom Čierny posunul svojho pešiaka v prvom stĺpci na políčko 14.

Možno Vás prekvapilo, že strieborný generál tohto pešiaka vyhodil. Ak by však strieborný generál utiekol na políčko 24, Čierny by posunul pešiaka v 2. stĺpci na políčko 25, čím by ohrozoval strieborného generála. Ak strieborný generál zajme tohto pešiaka, pešiak v prvom stĺpci by mohol nerušene povýšiť na políčku 13. Čierny by tak v prvom stĺpci prerazil.

A preto Biely vo vyššie uvedenej sekvencii musí strieborným generálom vyhodiť pešiaka na políčku 14. Útok Čierneho ďalej pokračuje výmenou oštepov a Diagram 4 ukazuje pozíciu, kde Biely doložil na obranu oštep na políčko 11, držiac sa porekadla o ktorom je tento článok. Obrana Bieleho vyzerá sľubne. Ale Čierny ešte neskončil.

Sekvencia ťahov nasledujúca po Diagrame 4:

P*13    Lx13    
Bx13+   Nx13    
L*39  (Diagram 5)
Diagram 5. Biely na ťahu (SFEN=ln7/1r3bgk1/p2s1g1pn/2ppppp1R/1p7/2PPP1PP1/PPS2P3/2G1GS3/LN1K2L2 w SLbn2p 16)

Doloženie oštepu na 39 je jedno z moderných joseki útoku suzumezashi. Opäť si všimnite, že oštep sme doložili do najspodnejšieho radu. Týmto doložením Čierny svoju pozornosť presunul z prvého stĺpca do stĺpca tretieho.

Sekvencia ťahov nasledujúca po Diagrame 5:

N-73    P-35    
Px35    L*34    
N*33    Lx35  (Finálny diagram)
Finálny diagram (SFEN=sfen l8/1r3bgk1/p1ns1gnpn/2ppppL1R/1p4L2/2PPP2P1/PPS2P3/2G1GS3/LN1K5 w SPb3p 22)

Bieleho skočenie jazdcom na políčko 73 sa môže javiť ako zlý ťah, ale nevyzerá to, že by Biely mal na doske nejaký lepší ťah. Čierny zaútočil na slabinu hradu Yagura posunutím pešiaka v treťom stĺpci na políčko 35, pokračujúc útokom dvomi oštepmi v treťom stĺpci, čím si Čierny dokázal vybojovať veľmi dobrú pozíciu.

Dúfam, že po prečítaní tohto článku budete už aj Vy dokladať oštep na najspodnejší možný rad.

Ďalšia prehra kvôli rúšku?

S novinkami o rúškach sme zjavne ešte neskončili.

Minulý rok kuriózne prehral top profesionálny hráč šógi, Amahiko Sato, 9d, po tom, čo omylom nemal dlhšiu dobu nasadené rúško počas oficiálneho zápasu.

Zdá sa, že tento druh kontumačnej prehry však ešte pár krát na profesionálnej scéne uvidíme.

Dnes Japonská asociácia šógi informovala o ďalšom hráčovi, ktorý prehral na základe nesprávne nasadeného rúška.

V 10. zápase C1 ligy 81. sezóny sa proti sebe stretli Ichiro Hiura (日浦市郎) 8d a Akihiro Murata (村田顕弘) 6d. Už hneď na začiatku zápasu mal Ichiro Hiura nesprávne nasadené rúško, konkrétne mu spod rúška vytŕčal nos, na čo bol hneď na začiatku upozornený.

Ichiro Hiura úmyselne nenosí rúško
Akihiro Murata sa viťazstvu zadarmo zrejme potešil

Podľa pravidiel Japonskej asociácie šógi je nosenie rúška počas oficiálnych zápasov povinné. Rúško musí správne prekrývať dýchacie cesty. Dočasné zloženie rúška z tváre je možné len krátkodobo, primárne za účelom konzumácie nápojov či občerstvenia. Porušenie tohto pravidla sa považuje za rovnaké porušenie, akým je napríklad porušenie pravidla nifu – teda doloženie pešiaka do stĺpca, v ktorom sa už nachádza jeden nepovýšený pešiak.

Ichiro Hiura však na opakované upozornenia absolútne nereagoval, dozerajúcemu rozhodcovi teda nezostala iná možnosť, než v zmysle platných pravidiel prehlásiť Akihira Muratu za víťaza.

Toto však nie je prvý krát, čo takto samotný Hiura prehral. V čase písania tohto článku je to už jeho tretia oficiálna partia v rade, ktorú týmto spôsobom prehral.

Momentálne nie je známe stanovisko samotného hráča a zatiaľ sa ani proti predošlým rozhodnutiam neodvolal. Po internete kolujú teórie, že Hiura týmto spôsobom prehráva úmyselne. Tejto teórii nahráva fakt, že Hiura nijako nereaguje na upozornenia na nosenie rúška a zopakoval tento postup už tri hry po sebe. Prečo by však Hiura takto úmyselne púšťal zápasy je nateraz záhadou.

Tieto prehry Hiurovi môžu kariérne uškodiť. Aj bez týchto prehier má v aktuálnej sezóne na konte 14 prehier a iba 2 výhry. Čo sa týka zápasov v C1 lige, tam má za sebou 7 prehier a jednu výhru. Spolu s touto poslednou prehrou je to už 8 prehier. Je tak reálne riziko, že Hiura v dôsledku týchto kontumačných prehier vypadne do nižšej C1 skupiny. Zlé jazyky na internete však tvrdia, že tam mal namierené tak či onak.

Jeho súperovi Muratovi po tejto výhre zrejme spadol kameň zo srdca, pretože vďaka tejto výhre už definitívne nemôže vypadnúť z C1 skupiny. Jeho momentálne výsledky sú tiež skôr na chvoste tejto skupiny a reálne hrozilo jeho vypadnutie zo skupiny.

Je možné, že Hiura sa úmyselne nesprávne nasadeným rúškom pokúša o nejaký odkaz pre vedenie Japonskej asociácie šógi? Samozrejme ak sa objavia o situácii ďalšie novinky, budeme vás o tom informovať. Preto nezabudnite sledovať našu Facebook stránku Šógi, prípadne tento web.